خانه / مطالب سایت / آموزشی / ساختمان غدد گوارشی

ساختمان غدد گوارشی

تحقیق و مقاله با موضوع ساختمان غدد گوارشی

تحقیق ومقاله ساختمان غدد گوارشیبخش عمده بزاق را سه زوج از غدد که از طریق مجرا هایی به دهان متصل می شوندتولید می کنند.

غدد بنا گوشی واقع در قسمت عقب دهان و زیر گوش بزاقی را ترشح می کنندکه غنی از انزیم پتیالین اسن . دو زوج دیگر از این غدد بزاق غلیظ تر و چسبنده تری را بیرون می دهند. این غدد را می نامند زیرا به ترتیب زیر استخوان فک و زبان قرار گرفته اند
بزاق،پیوسته و دائم ترشح می شود واز خشک شدن و فساد مخاط دهان جلوگیری.دیدن،بوئیدن غذا،و یا حتی فکر کردن درباره ان می تواند ترشح و یا حتی جریان بزاق را افزایش دهد .
پوشش جدار معدهدارای میلیون ها غده است بعضی از این غدد مادّه لزج خاصی را ترشح می کنند تا غذا نرم و روان شود و سایر غدد شیره های گوارشی حاوی اسید کلریدریک وپپسین را بیرون می دهند که باز هم شیره های گوارشی و مخاط ترشح می کنند .

غدد بر دو نوع اند ۱- غدد درون ریز که مجرا دارند ۲-غدد درون ریزی که فاقد مجرا هستند وترشحشان را درون خون میریزندمثلا کیسه صفرا غده ای برون ریز است و صفرا را از طریق مجرای صفرا به دوازدهه میرساند؛ اما غدد قوق کلیه (ادر نال) که بالای کلیه ها قرار دارند درون ریز هستند.
این غدد به تنظیم متابولیسم یا سوخت وساز بدن کمک می کنند و همچنین باعث میشوند بدن نسبت به تنش ها وفشار های روحی واکنش نشان دهد.

لوز المعده شامل هر دونوع این غدد است .

مطلب پیشنهادی

جنگل برای کیست؟

جنگل برای کیست تحقیق و داستانی درباره جنگل و اهمیت حیاتی آن برای ما و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *