تحقیق و مقاله درباره نحوه کارکرد مدار شارژ
مدار شارژ دو وظیفه ی مهم دارد :
۱.شارژ مجدد باطری
۲.تولید جریان الکتریسیته در موتور
دو نوع مدار شارژ وجود دارد :
۱.مدار شارژ جریان متناوب که آلترناتور لازم دارد.
۲. مدار شارژ جریان مستقیم که ژنراتور لازم دارد.
هر دو سیستم ابتدا تولید یک جریان متناوب می نمایند و تنها فرق آنها در نحوه تبدیل جریان متناوب به جریان مستقیم میباشد.
تعریف رگولاتور چیست؟
رگولاتور قطعه است که در ساخت مدارات الکترونیکی کاربردهای فراوانی دارد در حقیقت رگولاتورهای ولتاژ، نوعی از نیمه رساناها هستند که برای تنظیم ولتاژ طراحی شده اند.
رگولاتورها در یک دسته بندی کلی به ۳بخش زیر تقسیم می شوند :
۱. رگولاتورهای ولتاژ خروجی ثابت مثبت
رگولاتورهای ولتاژ خروجی ثابت منفی .۲
رگولاتورهای ولتاژ خروجی متغیر .۳
رگولاتور سه عمل را انجام می دهد :
۱. قطع وصل کرد جریان برق
۲. جلوگیری از اضافه شارژ باطری
۳. ثابت نگه داشتن میزان ولت در حد متناسب
طرز عمل جریان شارژ :
کلیه سیستمهای شارژ در سه مرحله کار خود را انجام میدهد :
۱. در زمان استارت زدن (باطری تمام بار الکتریکی لازم را برعهده دارد)
۲. در زمان حداکثر کار موتور (باطری در تولید الکتریسیته به کمک دینام میرود)
۳. در زمان عمل عادی موتور (دینام الکتریسیته لازم را تولید نموده و باطری را نیز شارژ میکند)
رعایت ایمنی مدار شارژ :
برای جلوگیری رسیدن هر گونه خسارت به مدار شارژ نکات زیر را باید به خاطر داشته باشیم.
۱.قبل از آغاز کار مکانیکی روی ژنرراتور و آلترناتور سیم کابل منفی را از روی باطری باز کنید. زیرا در غیر این صورت در اثر ایجاد ارتباط ممکن است جرقه ای زده شود و خساراتی ببار آورد.
۲. هیچگاه جای قطب های آلترناتور یا دینام را عوض نکنیم.
۳. هیچ وقت یک آلترناتور یا دینام را به بدنه یا قطب منفی اتصال ندهیم.
۴. چنانچه سیستمهای آلترناتور قطع شده باشند ابتدا سیم کابل منفی باطری را باز کرده و سپس اقدام به تعمیر نماییم.
۵. از دستگاه شارژکن باطری برای راه اندازی وروشن کردن موتور استفاده نکنید.
۶. زمانی که موتور روشن است ودینام در حال شاژ کردن است باطری را از مدار خارج نکنیم.
۷. بازدید تسمه پروانه از جهت شلی وسفتی لازم است و از نظر ساییدگی و براق شدگی و فرو رفتن در شیار پولی را برسی کنید در صورت لزوم تسمه را عوض کنیم.
. فرق آلترناتور با دینام: آلترناتور در دور آرام می تواند برق ماشین را تامین و حتی باطری را شارژ میکند.آفتامات آن ساده تر است و حجم و نگهداری آن کمتر است. آفتامات چیست؟ افتامات مجموعه ای از دیود هاست که کار تنظیم ولتاژ خروجی آلترناتور را به عهده دارد حال اگر سیستم آلترناتور نتواند به خوبی برق ماشین را تامین کند ماشین با مشکل کمبود برق مواجه می شود. که می توان با بازدید ذغال ها و دیودها مشکل را پیدا کرد.حتی در بعضی مواقع به علت شل بودن تسمه- آلترناتور نتواند خوب بچرخد و برق را تامین کند.
مزایای آلترناتور نسبت به دینام
۱) دردور آرام باطری را شارژ میکند
۲) دارای آفتامات ساده تر میباشد
۳) دوام و عمر آن بیشتر میباشد
۴) احتیاج به سرویس و مراقبت کمتری دارد
۵) وزن کمتری دارد و فضای کمی را اشغال میکند
عیب یابی آلترناتیو و دینام
چند نکته برای رفع عیب از آلترناتور یا دینام :
الف:اگر آلترناتور وظیفه ی شارژ رابه خوبی انجام ندهد:
۱.تسمه پروانه شل است.
۲.مدار در جایی قطع یامقاومت در مدار زیاد شده است.
۳.ذغالهای دینام یا آلترناتور فرسوده یا شکسته شده اند.
۴.فنر ذغالها شکسته یا خاصیت خود را از دست داده اند.
۵.رگولاتور خراب شده است.
۶.مدار دیود اتصالی پیدا کرده.
۷.مدار حوزه مغناطیسی یا آرمیچر خراب شده است.
ب:اگر شارژ دینام یا آلترناتور کم یا غیر ثابت است:
۱.تسمه پروانه شل است.
۲.مدار در جایی قطع یامقاومت در مدار زیاد شده است.
۳.ذغالهای دینام یا آلترناتور فرسوده یا شکسته شده اند.
۴.فنر ذغالها شکسته یا خاصیت خود را از دست داده اند.
۵.آفتامات خراب است
۶.مدار دیود اتصالی پیدا کرده.
۷.مدار حوزه مغناطیسی یا آرمیچر خراب شده است.
ت:شارژ دینام یا آلترناتور بسیار زیاد است و ممکن است باعث ترکیدن باطری شود:
۱.رله قطع و وصل شارژ باطری در آفتامات اتصالی یا خراب شده است.
ث:دینام یا آلترناتور صدا میدهد:
۱.پولی دینام یا آلترناتور ممکن است شل شده باشد.
۲.بلبرینگ های آلترناتور یا دینام فرسوده شده است.
۳.بوش های دینام خشگ شده اند و اصطکاک زیاد شده در نتیجه صدای سایش ایجاد میشود.