خانه / معرفی دانشگاه ها / پیام نور / آدرس و تلفن دانشگاه پیام نور کرج واحد اشتهارد

آدرس و تلفن دانشگاه پیام نور کرج واحد اشتهارد

اطلاعات درباره دانشگاه پیام نور کرج واحد اشتهارد

اطلاعات درباره آدرس و تلفن دانشگاه های پیام نور

مختصر توضیحات در مورد دانشگاه پیام نور

دانشگاه پیام نور یکی از دانشگاه‌های ایران است که در مهرماه سال ۱۳۶۷ تأسیس شد. براساس اعلام و رتبه‌بندی جدید پایگاه استنادی علوم جهان اسلام که اواخر سال ۱۳۹۳ اعلام شد دانشگاه پیام نور جزو ۱۰ دانشگاه برتر جامع کشور قرار گرفته است. ضمناً بر اساس رتبه بندی اعلام شده در اواخر سال ۱۳۹۳ توسط پایگاه استنادی علوم جهان اسلام دانشگاه پیام نور با کسب نمره ۱۰۰ شاخص آموزشی، رتبه یک کیفیت آموزشی کشور را در کنار دانشگاه های شریف و علوم پزشکی تهران کسب کرد.
 
آدرس دانشگاه پیام نور کرج واحد اشتهارد : اشتهارد – بلوار آیت الله خامنه ای – نرسیده به میدان شهید سلطانی
 
تلفن دانشگاه پیام نور کرج واحد اشتهارد : جهت تماس با دانشگاه از شماره های ۳۷۷۲۸۲۲۳ و ۳۷۷۲۸۲۲۴ استفاده نمایید
 
برای ورود به آدرس سایت دانشگاه پیام نور کرج واحد اشتهارد روی دکمه زیر کلیک کنید.

ورود به سایت اصلی دانشگاه

 

در سایت اصلی دانشگاه می توانید به موارد زیر دسترسی داشته باشید :

  • معرفی کامل دانشگاه
  • راه های ارتباطی
  • تصاویر دانشگاه
  • ثبت نام
  • اخبار های دانشگاه
  • پاسخ به سوالات
  • آموزش

 
آشنایی با تاریخچه شهر اشتهارد
تاریخــچه ی شهــــر اشتــــهارد :
اشتهارد از دو قسمت اشتا و آرتا تشکیل شده
به معنای سکونتگاه مقدس اشتا به معنای ایستگاه یا سکونتگاه و آرتا به معنیه مقدس به زبان آذری و در اصل بوده اشتا آرتا بعد شده اشتارد و اشتهارد
اشتهارد از توابع شهرستان کرج و جزء استان تهران در /۲۲ و ۵۰ طول شرقی و /۴۳ و ۳۵ عرض شمالی قرار دارد.
با شهر تهران ۱۰۰ کیلومتر و با شهر کرج ۶۳ کیلومتر فاصله دارد . این شهر در یک منطقه نسبتاً کویری با آب و هوای نیمه خشک واقع شده است که مساحت آن متجاوز از ۲۵۰۰ کیلومتر مربع و در مسیر جاده ترانزیت تهران به استانهای غربی کشور واقع است . مطابق آخرین سرشماری ، جمعیت آن ۲۵۰۰۰ نفر و با زبان منحصر به فرد با قدمتی چند هزار ساله می باشد حوزه جغرافیایی آن از طرف شمال به ارتفاعات « حلقه دره » و محدوده ی شهرستان نظرآباد و از طرف جنوب به ارتفاعات خـوش آب و هوای « قـزل بـاش » و محدوده ی شهـر ملارد و از طرف شـرق به « رودخانه شور» و محدوده شهر کرج و از طرف غرب به محدوده شهر بوئین زهرا محدود می شود .
در سال ۱۳۳۱ در اشتهارد شهرداری تأسیس شده ولی متأسفانه تا پیروزی انقلاب اسلامی در آن پیشرفت چندانی بوجود نیامده ، ولی پس از پیروزی انقلاب اسلامی و توجه به مناطق محروم ، شهر به سرعت روبه پیشرفت گذاشته و اخیراً با احداث بزرگترین شهرک صنعتی کشور در این منطقه که ظرفیت آن حدود دو هزار واحد صنعتی کوچک و بزرگ می باشد سرعت رشد شهر افزایش یافته و به منطقه ای مهاجر پذیر تبدیل گردیده که هموطنان زیادی از مناطق مختلف در آن سکونت یافته اند و هم اینک دگرگونی های فرهنگی و اجتماعی در آن کاملاً مشهود است .(جالب اینجاست که شهرداری کلانشهر کرج ۲ سال بعد از شهر اشتهارد تاسیس شده است!)

سوابق تاریخی : در مورد سوابق تاریخی شهر اشتهارد با توجه به قرائن و علائم و اشیاء عتیقه ای که از زیر خاکهای « دیده بان » با « خطوط کوفی » و غیره به دست آمده که در بعضی از آنها آثاری از اسم و رسم زمان شاه خدابنده و … دیده می شود . استفاده می شود که قصبه اشتهارد از قرن های دوم و سوم ریشه می گیرد .

آثار تاریخـی : در مورد چنـد نمونه از آثار تاریخی آن ایـن چنین می توان گفت که : « دیزبـون » که در اصل « دیده بان » می باشد در واقع یک قلعه ی بسیار قدیمی و بلند بوده است . در مورد این محل این چنین نقل می کنند : « در اوایل سال ۱۳۴۴ ، هیاشی کاکی زاکی مدیر کل فنی ژاپونیها در مرکز تعلیماتی حرفه ای کرج از شهر اشتهارد دیدن کرد . وقتی در محل دیده بان حاضر شد با توجه به آثاری که در آنجا از نظر علمی و خاک شناسی مشاهده و یافته قدمت محل فوق را به ۱۰۰۰ سال قبل تخمین زده است . اشتهارد بعنوان یک منطقه با پیشینه تاریخی چند صد ساله دارای چندین اثر تاریخی ارزشمند است که تعدادی از آنها در سازمان میراث فرهنگی به ثبت رسیده است که چند نمونه از آن به شرح ذیل می باشند :

امامزاده ام کبری و ام صغری : در ضلع شمالی میدان امام خمینی اشتهارد بنای بارگاهی محکم و مجلل قراردارد که به امامزاده ام کبری و ام صغری معروف است . مردم محلی و مسئولین اداره اوقاف آنها را دو بانوی بزرگوار از منسوبین امام موسی کاظم (ع) می دانند . بنای امامزاده تشکیل شده است از یک ایوان ورودی رو به شمال ، یک تالار مستطیل شکل به عنوان نمازخانه و محل دعـا و اطاقی مربع شکل که ضـریح امامزادگان در آن قـرار دارد . ساختمـان بنا با آجـر و کاشی تزئین شده و گنبد مدور آن کامـلاً کاشیکاری است . از آنچه از کاشیـهای گنبـد باقی مانده است نشان می دهد که در کمرگاه گنبد دور تا دور ، سه ردیف کتیبه شده است که در ردیف اول به خط کوفی نوشته شده « یا رسول الله » و در ردیف دوم در میان لوزی شکل به خط ثلث نوشته شده « الله محمد علی » و در ردیف سوم به خط کوفی به طرز بسیار جالب و ظریف نوشته شده « الله محمد » . در خصوص زمان اولیه ساخت بارگاه تاریخ دقیقی در دست نیست ولی سنگ نوشته موجود حکایت از آن دارد که در سال ۱۰۸۹ هجری قمری شخصی به نام مرحوم « میرزا حسابی » بانی تعمیرات اساسی ساختمان بوده است . بر دیوار جنوبی تالار سنگ قبری نصب شده که تاریخ چهادهم ذی الحجه ۹۹۱ را بر خود حـک دارد . وجود این سنگ قبر در دیـوار قدمت بنا را حـداقل تا آن دوره به عقـب می برد . دکتـر بیات نیز در کتاب ارزشمند خود آن را مربوط به دوره صفوی می داند . بنای امامزادگان با شماره ۷۵۳ در سازمان میراث فرهنگی به ثبت رسیده است . هم اکنون گلزار شهدای انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی در این مکان شریف قرار دارد که همین امر موجب استقبال بیش از پیش مؤمنین از این بارگاه مقدس گردیده است . در سالهای اخیر توسط اداره اوقاف و سازمان میراث فرهنگی تعمیرات اساسی در ساختمان امامزادگان صورت گرفته است و در زمینه زیبا سازی محوطه آن نیز شهرداری اشتهارد با همکاری بنیاد شهید کرج اقداماتی مناسبی انجام داده است و هم اینک جناب آقای مهندس ایرج اشتهاردی خیر محترم مقیم اسپانیا بانی ساخت دیوار جنوبی آن به شکل سنتی هستند که در حال حاضر توسط شهرداری اشتهارد در حال ساخت می باشد .

حسینیه صیادیه : ضلع غربی بارگاه ام کبری و ام صغری متصل به بنای باشکوهی بنام حسینیه صیادیه است . ورودی حسینیه بر خلاف ورودی امامزاده ام کبری و ام صغری رو به جنوب است و دارای سر دری آجری و دری چوبی است . برای ورود به حسینیه باید از یک هشتی گذشت و به حیاط آن راه یافت . اطراف حیاط حسینیه غرفه هایی در دو طبقه جهت استقرار مردم که هم اینک بین فامیلهای مختلف محل تقسیم شده و هر یک از ایشان در ایام عزاداری در آن مستقر می شوند . صحن حسینیه نیز محل تجمع و رفت و آمد هیأتهای سینه زنی و عزاداری است . مصالح ساختمانی بکار رفته در قسمتهای قوسی حسینیه از آجر و گچ است . در زلزله سال ۱۳۴۱ شبستان اصلی آن آسیب دیده و بعد از آن طی دو مرحله بازسازی گردیده است . بنای حسینیه مربوط به اواخر دوره صفویه یا اوایل دوره قاجاریه می باشد .
امام زاده سلیمان (گوشآوا)

امامزاده سلیمان : در فاصله شش کیلومتری شرق اشتهاردـ کرج در زمینهای کوشک آباد(گوشآوا) بنای آرامگاهی مجلل برپاست که به امامزاده سلیمان معروف است . امامزاده سلیمان تشکیل شده از یک حیاط بزرگ که بنای آرامگاه در میان آن قرار دارد . در ضلع غربی حیاط آب قناتی جریان داشته که محل شستشو و وضو گرفتن زوار امامزاده بوده است که متأسفانه در حال حاضر به دلیل خشک شدن قنات وجود ندارد . ساختمان و بنای امامزاده مشتمل بر یک ایوان که رو به شمال باز می شود و قسمت ورودی به امامزاده است و تالاری مستطیل شکل و ستوندار که محل ادای نماز و دعاست و اطاقی مربع شکل کوچک که ضریح فلزی امامزاده در میان آن واقع شده و زیارتگاه اصلی است . سقف اطاق اخیر گنبدی و سقف تالار مستطیل شکل به صورت ضربی پوشیده شده است . تاریخ بنای اولیه آن مشخص نیست اما در سال ۱۳۴۱ شخصی به نام مرحوم خان نایب تعمیرات اساسی در ساختمان آن انجام داده و در سالهای اخیر نیز تعدادی از خیرین و اداره موقوفات و میراث فرهنگی اقداماتی در جهت تعمیر ساختمان آن انجام داده اند و شهرداری اشتهارد نیز تعمیرات اساسی در زمینه محوطه بنای امامزاده و همچنین احداث سرویس بهداشتی و غیره انجام داده و اخیراً نیز پیکر پاک پنج شهید گمنام در صحن امامزاده دفن شده است . در کتاب بحرالانساب آمده است که سلیمان بن حضرت موسی کاظم (ع) را در موضع کوشک آباد شهید کردند به نظر می رسد این امامزاده بزرگوار از فرزندان یا نوادگان امام هفتم است و صاحب کرامات بوده و تأکید زیادی بر احترام و تعظیم ایشان شده است . دکتر بیات در کتاب کلیات جغرافیای طبیعی و تاریخی ایران از بقعه شاهزاده سلیمان در اشتهارد نام برده و بنای آنرا متعلق به قرون هفتم تا نهم هجری قمری دانسته است . امامزاده سلیمان با شماره ۷۵۴ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است .

کوه گهور ( گبری ) یا بز قلعه : در فاصله هشت کیلومتری شرق جاده اشتهارد ـ کرج و در پنج کیلومتری سمت جنوب روستای مختارآباد در میان ارتفاعات موجود ، کوه نسبتاً مرتفعی وجود دارد که به آن کوه گهور می گویند . بالای کوه نسبتاً مسطح است که در آن بقایای آثاری به چشم می خورد از جمله ساختمان کاملاً مخروبه ، سفالهای شکسته و … بعلت صعب العبور بودن محل ، مصـالح ساختمـانی را احتمالاً با بز کوهی به بالای کوه منتقـل نموده اند که به آن بزقلعـه هم می گویند . این احتمال نیز وجود دارد که آثار مذکور بقایای آتشکده ای بوده است که شاید به همین دلیل به آن کوه گبری هم گفته می شود . احتمال دیگر اینکه آنجا محل اختفاء و زندگی راهزنان یا اینکه متعلق به فرقه اسماعیلیه بوده است .

حمام محله صیادیه : این حمام در غرب حسینیه صیادیه و در دو واحد مجزای مردانه و زنانه هر کدام شامل رختکن و گرمخانه احداث گردیده ، تاریخ بنای اولیه آن بطور دقیق مشخص نیست ولی شکل ساختمان حکایت از تعلق آن به دوره صفوی و یا کمی بعد از آن دارد . تا چندین دهه قبل این حمام بطور کاملاً سنتی با خزینه مورد استفاده قرار می گرفت که بعدها در آن لوله کشی انجام شده و خزینه آن مسدود گردیده است هم اینک این حمام فعال است و علیرغم وجود حمام در اکثر منازل ، افرادی برای استفاده از آن چون شبیه فضای سونای بخار می باشد از آن استفاده می کنند .

محلات شهر اشتهارد : شهــر اشتهــارد دارای ۷ محلــه قــدیمــی به نام های پاییــن محله (جیر محله ) ، محله صیادیه، محله قاضیان ، چال محله ( چله محله ) ، فارچی آباد ( پــارچـی آوا ) ، خیـــابـــان بـــزرگ ( پیــله خیاوون ) ، خیابان کوچک ( خوردک خیاوون ) و همچنین از محـلات کوچکتر می توان از ام اصغـر ، رضـه ، چـول و پشت قلعـه را نام برد . همچـــنین بعد از انقلاب شهرک هایی بنام های « شهرک وحدت ، شهـرک طالقـانی و شهرک الغدیر » نیز در اشتهارد احداث شده اند . ضمناً‌ هر کدام یک از محلات دارای مسجد ، حمام و گورستان اختصاصی می باشند و سه محله دارای یک « تکیه » جهت عزاداری برای امام حسین (ع) می باشد که یکی از آنها ساختار قدیمی دارد و احتمالاً به دوره ی صفـویه برمی گردد که با سبک و سیاق تکیه های قدیمی ایران مطابقت دارد .

مناطق و دهستانهای اطراف اشتهارد : در اطـراف اشتهــارد منـاطق و دهستانهایی بنــام های : جعفرآباد ، قزل حصــار ، رحمانیه ، مهدی آباد ، فرد آباد ، مختارآباد ، عبدالله آباد ، کوشک آوا ، مروت آوا ، اوپشته ، گنگ ، جارو ، نکوجار، قرقرک (محل دفن فریدوم فروغی) و بوجعفر و … مجموعاً به تعداد ۲۲ روستا وجود دارد .

زبان و گویش مردم اشتهارد : گویش مردم اشتهارد زبان محلی است که شبیه مجموعه زبانهای محلی معروف به تاتی است که ریشه آن فارسی است . مشابه این گویش در مناطق مختلفی از کشور از جمله آذربایجان ، تالش ، یزد ، تاکستان ، بویین زهرا و حتی بعضی از کشورهای دیگر وجود دارد . در مجموع در خصــوص زبان و گویش مردم شهـر اشتهـارد اینچنین می توان اضافه نمود که : قدمت کلمات و نشانه های زبان اشتهارد را می توان در مکاتب گویش اشتهاردی دارای دستور زبان بسیار مشخـص و محکمی دانست . چرا که فقط با شنیدن می توان با نوع جنسیت دختر یا پسر و مرد یا زن آن پی برد . همچنین اشیاء و اجسام نیز مذکر و مونث در نظر گرفته می شود و صفت قبل از موصوف می آید . با بررسـی و تأمل در کتـاب تاریخ طبـری و یا متون قدیمی دیگـر مثل اوستا می توان کلمات بسیاری را استخراج کرد که آن کلمات در حال حاضـر بدون کوچکترین تغییر در آوار شناشی بطور معمول بین مردم اشتهارد محاوره می شود .

پیشینه و شخصیت های علمی و مذهبی شهر اشتهارد : اشتهارد از قدیم الایام به دارالمؤمنین معـروف بوده است وجود شخصیتهـای بزرگ مذهبی همچـون مـلا ابـوالحسن اعلمی صاحب رساله « ریاض الاحکام » و ملا علی احمد مجتهد در دهه های گذشته و همچنین مرحوم حجت الاسلام و مسلمین سید عبدالله برهانی و حاج شیخ یحیی تقوی در دهه های اخیر در رشد باورهای دینی و مذهبی مردم مؤثر بوده است چنانچه در دوران دفاع مقدس با داشتن جمعیتی حدود پنج هزار نفر بیش از ۱۲۰ شهید و ۱۲ آزاده و صدها جانباز نثار اسلام و انقلاب نموده که به نسبت جمعیت شهر در شمار شهرهای تراز اول کشـور در این زمینه قرار گرفته است . همچنین در مورد دیگر شخصیت های علمی این شهر این چنین می توان گفت که : علمای بزرگی چون میرزا حبیب الله اشتهاردی از اساتید حوزه ی نجف اشرف و سامرا و حاج غلامرضا سلطانی نماینده شهید مردم شهر کرج و اشتهارد در مجلس شورای اسلامی و اولین امام جمعه اشتهارد را داشته است . و از علمای معاصر مجتهد عالی قدر شیعیان و امام جماعت حرم مطهر حضرت معصومه حضرت آیت الله شیخ علی پناه اصلانی اشتهاردی ، مرحـوم حجت الاسلام محمد محمدی اشتهاردی محقق و نویسنده ۲۰۰ جلد کتاب ، خطیب توانا حاج شیخ حسین گنجی که صدا و سیما بارها در مناسبتهای مختلف از سخنرانیهای ایشان استفاده کرده است را می توان اشاره کرد

اشتهــارد از زبــان دهخدا : در پــایـان سخـن ، مناسب است وصـف اشتهارد را از زبـان « دهخدا » بخوانیم : « دهخدا در لغــت نامــه ی خــود در صفحه ۲۶۴ در جلد اول می نویسد . اشتهارد قصبه ی بزرگی است از بخـش کـرج شهرستان تهران ، ۷۸۰۰۰ گزی باختر کرج ، سر راه کرج به بوئین زهرا ، جلگه ی معتدل ، سکنه ۶۲۶۷ ، شیعه فارس و زبان مخصوص که ریشه ی آن فارسی است . آب آن از ۲۱ رشته قنات که یکی شیرین و بقیه لب شور است . محصول عمده غلات (گندم و جو ) بنشن ( خواربار از قبیل نخود ، لوبیا ، ماش و عدس ) چغندرقند ، پنبه و جالیز . شغل مردم آن : زراعت و کسب صنایع دستی کرباس و پارچه ی نخ بافی . دارای دبستان شش کلاسه و پاسگاه ژاندارمری و محضر رسمی می باشد . بنای امام زاده و مسجد و تکیه آن قدیمی است . کارخانه ی تصفیه پنبه و آسیاب موتوری دارد . لازم به ذکر است نویسنده معروف جلال آل احمد در مورد زبان مردم اشتهارد در کتاب « تات نشینان بلوک زهرا » مطالبی را بیان کرده است . »

شهرک صنعتی اشتهارد: به دلیل نزدیکی به پایتخت و همچنین قرار گرفتن در شعاع بالای ۱۲۰ کیلومتری از تهران ( معافیت مالیاتی ) می تواند مکان مناسبی برای سرمایه گزاری باشد . سهولت در دسترسیبه شاه راه های ایران ، وجود نیروی انسانی متخصص و همچنین معافیت مالیاتی ( در صورتواجد شرایط بودن ) ، ارزانی زمین ، امکانات کامل ( آب ، برق ، گاز و … ) این شهرک را به مکان مناسبی جهت احداث کارخانجات جدید نموده است .
از شرکت های بزرگ در این منطقه می توان به شرکت های زیر اشارهنمود :
شرکت داروگر ، شرکت همگان کار صنعت ، شرکت کاشی و سرامیک زاگرس ، شرکتموتورسیکلت تلاش ، شرکت ریس نخ ، شرکت شیشه ایمنی به نور و .

مطلب پیشنهادی

آدرس و تلفن دانشگاه پیام نور واحد مه ولات (فیض آباد)

اطلاعات درباره دانشگاه پیام نور واحد مه ولات (فیض آباد) مختصر توضیحات در مورد دانشگاه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *