خانه / مطالب سایت / پزشکی و سلامت / تحقیق مختصر درباره بیماری دیابت

تحقیق مختصر درباره بیماری دیابت

علایم دیابت، تشخیص و درمان دیابت و انواع دیابت

دیابت

دیابت

امروزه، دیابت یکی از مهم ترین مشکلات بهداشتی- درمانی و اجتماعی- اقتصادی جهان محسوب می شود، به گونه ای که بیش از ۱۵۰ میلیون نفر در دنیا مبتلا به این بیماری هستند. از آنجا که خود بیماران و خانواده های آنها عمده ترین نقش را در درمان دیابت به عهده دارند، کسب اطلاعات لازم درباره دیابت به شیوه های گوناگون آموزشی، از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

دیابت زمانی بوجود می آید که در بدن شما به اندازه کافی انسولین تولید نشود و یا از انسولین تولیدشده در بدن به طور موثری استفاده نگردد. بدن شما بدون انسولین نمی تواند انرژی مورد نیاز را از مواد غذایی مصرفی بدست آورد.
انسولین هورمونی است که از غده لوزالمعده ترشح می گردد. غذایی که مصرف می کنیم در بدنمان به نوعی قند به نام گلوکز تبدیل می شود. انسولین به گلوکز کمک می کند که وارد سلول های بدن شود تا به انرژی تبدیل گردد بدون انسولین، گلوکز به جای ورود به  سلول در بدن جمع می شود.
بیماری دیابت در اثر ناتوانی بدن در تولید انسولین یا کاهش یا عدم اثر انسولین در سوخت و ساز مواد قندی پدید می آید.
دیابت درمان قطعی ندارد، ولی روش های مؤثری برای کنترل آن و پیشگیری از بروز عوارض وجود دارد. با کنترل دیابت می توان تا حد امکان قند خون را در حد طبیعی حفظ کرد
مبتلایان به دیابت باید یاد بگیرند که چگونه قند خون خود را کنترل کنند تا از عوارض حاد و مزمن بیماری پیشگیری نمایند و یا در صورت پیدایش این عوارض، به موقع به مراکز بهداشتی- درمانی مراجعه نمایند.
چگونه می توان دیابت خود را کنترل کرد؟
شما می توانید با برنامه غذایی درست، فعالیت بدنی منظم و نگهداری وزن در حد ایده آل، به کنترل مطلوب قند خون دست پیدا کنید. نگهداری وزن در میزان طبیعی به کنترل چربی های خون و کاهش فشار خون نیز کمک می کند.
تعدادی از مبتلایان به دیابت برای کنترل قند خون، طبق نظر پزشک به مصرف قرص های خوراکی پایین آورنده قند خون و یا انسولین نیاز دارند.

انواع دیابت

– دیابت نوع اول یا دیابت وابسته به انسولین : این نوع دیابت زمانی اتفاق می افتد که انسولین یا وجود ندارد یا مقدار آن بسیار کم است. در چنین مواردی باید انسولین تزریق گردد. دیابت نوع یک اغلب کودکان و نوجوانان را در بر می گیرد، ولی افراد در سنین بالاتر هم ممکن است دچار شوند.این نوع دیابت حدود ۱۰ درصد کل دیابتی ها را شامل می شود.
– دیابت نوع دوم یا دیابت غیر وابسته به انسولین : دیابت نوع دو زمانی اتفاق می افتد که بدن قادر به تولید انسولین به اندازه کافی نباشد و یا انسولین تولیدشده نتواند به خوبی مورد استفاده قرار بگیرد. با رژیم غذایی، داروهای خوراکی و فعالیت های جسمی می توان این نوع دیابت را کنترل کرد دیابت نوع ۲ اغلب در افراد بالغ دیده می شود و شایع ترین نوع دیابت است و ۹۰ درصد کل دیابتی ها را شامل می شود.

علایم بیماری دیابت

– پر نوشی
– پرخوری
– پر ادراری
– تاری دید و سردرد
– خواب آلودگی و احساس خستگی
– طولانی شدن مدت زمان ترمیم زخم ها

روش تشخیص بیماری دیابت

تشخیص بیماری بر اساس اندازه گیری قند خون ناشتا انجام می گیرد. وجود قند در ادرار نیز به تشخیص بیماری کمک می کند.

عواملی که باعث دیابت نوع دو می شوند

– چاقی
– سن بیش از ۴۰ سال
– کمبود ورزش و فعالیت جسمی
– سابقه دیابت در خانواده
– خانم هایی که سابقه سقط، مرده زایی بدون علت و یا تولد نوزاد ۴ کیلوگرم و بیشتر دارند.

آیا درمان قطعی وجود دارد؟

دیابت درمان قطعی ندارد، ولی روش های مؤثری برای کنترل آن و پیشگیری از بروز عوارض وجود دارد. با کنترل دیابت می توان تا حد امکان قند خون را در حد طبیعی حفظ کرد.
برای دستیابی به این هدف، بکارگیری روش های زیر مؤثر است: آموزش مستمر و مداوم تغذیه صحیح،  آزمایش مرتب قند خون، ورزش مرتب و استفاده از انسولین یا داروهای خوراکی در صورت لزوم.

مراقبت از بیماران دیابتی

– در صورتی که خونرسانی به پاها خوب بوده و مشکل خاصی ندارید، کافی است بصورت روزانه پاهایتان را چک کنید.
– مشاهده روزانه پاها جهت بررسی وجود تاول، بریدگی، خراش و ضایعات بین انگشتان لازم است انجام شود، مخصوصا بین انگشتان پا را باید بدقت خشک کرد.
– اگر پوستتان خشک است، بهتر است از کرم یا روغن نرم کننده استفاده کنید. این ماده باید پس از شستشو و خشک کردن پا مصرف شود و بین انگشتان پا مالیده نشود.
– یبوست می تواند یکی از نشانه های افزایش قند خون باشد، زیرا افزایش ترشح ادرار موجب کم آب شدن بدن و جذب اضافی مایعات از بدن می شود. با نوشیدن مایعات فراوان و کنترل قند خون می توان مشکل یبوست را حل کرد.
– بطور کلی در بیماران دیابتی نوع دوم، انجام ورزش سبک (مانند ۳۰ دقیقه پیاده روی ) پس از صرف غذا در تنظیم سطح گلوکز خون مؤثر است. ورزش منظم در بیماران، خطر ابتلا به بیماری های قلب و عروق را بسیار کاهش می دهد.
– اندازه گیری مرتب قند خون و ثبت آن بسیار حایز اهمیت است. آزمایش قند خون، بهترین راهنما برای دانستن وضعیت قند خون بیمار است.
– در صورت مشاهده هر پدیده غیر عادی در پاها (مانند سخت شدن پوست در قسمتی از کف پاها، وجود بی حسی و کرختی و خمیدگی در قسمتی ازپاها) باید فورا به پزشک مراجعه کرد.

مطلب پیشنهادی

جنگل برای کیست؟

جنگل برای کیست تحقیق و داستانی درباره جنگل و اهمیت حیاتی آن برای ما و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *