خانه / مطالب سایت / زیست شناسی / روشهای ساده برای حفظ محیط زیست

روشهای ساده برای حفظ محیط زیست

تحقیق و مقاله با عنوان چند راه و روش ساده برای حفظ محیط زیست

Save the Planet
راههای ساده برای حفظ محیط زیست

راه و روش ساده برای حفاظت از محیط زیست– کاشت گیاهانی که آب را ذخیره می‌کنند
استفاده از گیاهانی که نیاز کمی به آب دارند در محیط منزل کمک زیادی به حفظ آب و استفاده بهینه از آبهای زائد استفاده شده در منازل می کند.
– مدیریت پسماندها و زباله ها
یکی از راههای کمک به محیط زیست مدیریت زباله هاست. زباله های خانگی را در پلاستیکهای دربسته گذاشته، مخصوصا زباله های تجزیه ناپذیر، و آنها را در زیر خاک دفن کنید. ریختن زباله در مسیر آبراهه ها، رودخانه ها و طبیعت خطر بالقوه ای را در بهداشت، سلامتی و تخریب محیط زیست ایجاد می کند.
– لوازم الکترونیکی
آنها را خاموش کنید. یک اتاق اداری شامل کامپیوتر، پرینتر، فاکس، اسپیکر کامپیوتر، اسکنر و تلفن بیسیم به اندازه دو لامپ ۷۵ وات انرژی مصرف می‌کنند. و هزینه‌ای بالغ بر ۱۰۰ هزار تومان در سال را به دنبال دارند. لذا در انتهای روز کاری و مواقع عدم استفاده آنها را خاموش کنید.
– ترموستاتها
استفاده از ترموستاتهای قابل برنامه ریزی باعث صرفه جویی در هزینه ها خواهد شد. در زمستانها و تابستانها از آنها جهت استفاده در تولید انرژی برنامه ریزی شده استفاده کنید که در دمای خاصی باعث خاموشی وسایل تولید انرژی می گردند.
– توالت
استفاده از فلاش تانکهایی که آب زیادی را مصرف می کنند باعث تحمیل هزینه می‌گردند. علاوه براین درصورت وجود نشتی در توالتها باعث هدر رفت آب خواهد شد.
– روزنامه ها
مقدار مصرف کاغذ در یک شهر بزرگ روزانه نیم تن است. بازیافت هر تن کاغذ باعث حفظ ۱۷ تن درخت در محیط، تولید انرژی برای تولید در میانگین هر خانه به میزان ۶ ماه، صرفه جوی در آب به میزان ۷۰۰۰ گالن و جلوگیری از ورود مواد آلوده کننده به میزان ۶۰ پوند به هوا می گردد.
– لامپهای روشنایی
از لامپهای فلورسنت فشرده استفاده کنید. در صورتیکه ۵ لامپ پرنور که غالبا استفاده می شود را با ۵ لامپ فلورسنت فشرده عوض کنید می‌توانید ۲۵ تا ۶۵ هزار تومان در سال در مصرف انرژی صرفه جویی کنید. لامپهای فلورسنت فشرده در حدود دو سوم در مصرف انرژی کمتر، ۷۰ درصد کمتر در تولید گرما و ۱۰ برابر عمر بیشتر از لامپهای معمولی هستند.
– صابون دست
استفاده از صابونهای مایع باعث حذف ظروف پلاستیکی (جاصابونی) می‌گردد.
– مایکروویو
از آنها به جای اوون و بخاری جهت گرم کردن غذا در اندازه های کم استفاده کنید. در اینصورت انرژی پخت و پز را تا ۸۰ درصد کاهش داده‌اید.
– گاز آشپزی
اندازه قابلمه های آشپزی را با شعله مناسب با آن تنظیم کنید. قابله با اندازه حدودا ۱۵ سانتیمتری روی شعله ۲۰ سانتیمتری در حدود ۴۰ درصد گرمای بیشتری را مصرف خواهد کرد. استفاده از اندازه های درست باعث صرفه جویی در هزینه ها به میزان ۳۶ هزار تومان در وسیله الکتریکی و بیش از ۱۸ هزار تومان در وسیله گازی می شود.
-ماشین لباسشویی
از وصل کردن آب داغ به ماشین لباسشویی خودداری کنید. جهت گرم کردن آب نیاز به ۹۰ درصد انرژی یک ماشین لباسشویی است. لذا وصل کردن ماشین به آب سرد باعث صرفه جویی در هزینه ها برای گرم کردن آب توسط آبگرمکن به میزان سالیانه ۴۰۰ هزار تومان برای وسیله الکتریکی و ۳۰۰ هزارتومان وسیله گازی می گردد.
– استفاده چند منظوره
شما روزانه از وسایل یکبار مصرف مختلفی شامل ظروف یکبار مصرف، دستمال سفره، ظروف آب، خشک کننده های کاغذی و … استفاده می‌کنید. توجه داشته باشید که می‌توان از بسیاری از این وسایل مجددا پس از شستشو استفاده نمود.
– شستشوی کاشیها
شما می‌توانید کاشیها را براق و تمیز نگه دارید بدون اینکه از مواد شیمیایی استفاده کنید. در صورت تمیز کردن کاشیها از پارچه های فیبردار و یا چرمها استفاده کرده و برای شیشه ها از شیشه پاک کن استفاده کنید.
– مسواک زدن
در هنگام مسواک زدن حتما شیر آب را ببندید. و بیش از ۱۰ گالن آب در روز برای هر فرد صرفه جویی کنید. برای یک خانواده چهار نفره این مقدار در سال ۱۴۶۰۰ گالن خواهد بود.
– آشغال ریختن
بطریها و ظروف کنسروها را قبل از انداختن به آشغالدانها جهت جلوگیری از ورود حشرات و حیوانات آبکشی کنید و مواد زائد غذایی را از کاغذ جدا کنید.
– ظروف سودا
این ظروف کوچکند ولی بدون اهمیت نیستند. بازیافت یک ظرف آلومینیومی باعث صرفه جویی انرژی به میزان روشن کردن تلویزیون یا کامپیوتر به مدت ۳ ساعت میگردد.
– آفت کشها
از آنها در محیط باغچه و حیاط استفاده نکنید. از خاک سالم جهت جلوگیری از بیماریها استفاده کنید.
– کودها
از آنها بیش از اندازه استفاده نکنید. استفاده بیش از اندازه از آنها باعث ورود به آبراهه ها و رودخانه ها می‌گردد.
– استفاده از گیاهان بومی
در باغچه تان از آنها استفاده کنید. بدلیل سازگاری با شرایط محیطی و آب و هوایی و آفتهای محلتان نیاز کمتری به آب و مواد شیمیایی خواهند داشت.
– ذخیره آب باران
یک بشکه کوچک در انتهای ناودانهای ساختمانها و محلهای جمع آوری آب باران قرار دهید از این آب به خوبی می‌توان جهت آبیاری باغچه‌ها مورد استفاده قرار داد
– درختان
درخت بکارید. آنها بعنوان فیلتر هوا محسوب می‌شوند. یک درخت بالغ هوای آلوده شده توسط ۱۳ ماشین را احیا خواهد کرد.
– رانندگی
سه روش هزینه سفر شما را کاهش می‌دهد:
۱لف- عدم تجاوز به حقوق دیگران. و رانندگی با سرعت زیاد و ترمزهای سنگین مصرف بنزین را تا ۵ درصد در شهرها افزایش می‌دهد.
ب- با سرعت خیلی بالا حرکت نکنید. رانندگی با ۱۲۰ کیلومتر در ساعت به جای ۱۰۰ کیلومتر در ساعت هزینه سوخت را ۱۵ درصد افزایش می‌دهد.
ج- در حفظ نگهداری ماشین دقت کنید. فیلتر هوا را تمیز کرده و هر از گاهی عوض کنید. این کار هزینه مصرف را تا ۱۰ درصد کاهش می دهد.

مطلب پیشنهادی

جنگل برای کیست؟

جنگل برای کیست تحقیق و داستانی درباره جنگل و اهمیت حیاتی آن برای ما و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *