خانه / مطالب سایت / اطلاعات عمومی / تعریف شادی و شادی های زودگذر

تعریف شادی و شادی های زودگذر

شادیهای زودگذر کدامند و چه تعریفی دارد :

واژه شادی یک مفهوم کاملاً پیچیده است که دارای تعاریف و ابعاد مختلفی است در واژه نامه ها شادی با واژه هایی هم چون خوشخالی و شادکامی و خوشی و نشاط هم معنا است .
روانشناسان شادی را از طریق توجه به ارزش ها و اهداف معنوی نیازهای اساسی منادار بودن زندگی و عشق به خدا امکان پذیر می دانند . هر شخصی بر طبق شرایط روحی و روانی اش یک مقدار شاد است افراد مختلف و به طرق مختلفی هم سعی در شاد کردن خودشان دارند مثلاً عده ای با تفریح سعی می کنند خودشان را شاد کنند . عده ای ممکن است با رفتن به سینما و دیدن فیلم مورد علاقه خودشان شاد شوند و خیلی راه های گوناگون دیگر .
یکی از دلایل اینکه بعضی از افراد رفتارهایی مختلف را برای شاد کردن خودشان انتخاب می کنند و دست آخر نتیجه هم نمی گیرند همین است گاه پیامدهای بدی مثل غم و اندوه و نا امیدی برای انسان دارد در این زمینه به گفتار حضرت علی علیه السلام می توان اشاره کرد که می فرمایند :
چه بسیار شادی هایی که فرد را به اندوه ابدی می کشاند .
از این رو باید این نوع شادی ها را شادی های گذرا، ناپایدار یا در برخی انواع و مصداق ها شادی های کاذب نام نهاد .
در مقابل برخی از شادی ها پایدار هستند و به راحتی از انسان جدا نمی شوند به گونه ای که هر چه از مدت آنها می گذرد در نفس انسان پایدارتر و ماندگارتر و با زندگی انسان عجین می شوند حتی می توان گفت تاثیر مثبت آنها در زندگی انسان بیشتر و بیشتر می شود .
این نوع شادی ها را شادی های پایدار و اصیل می گویند .
در اسلام شادی در دل جای دارد حال آنکه مشکل بسیاری از اشخاص در قرن اخیر این است که شادی را در هیاهوی بیرون جستجو می کنند .
تعبیر و تفسیر دین از شادی این است که شادی خود هدف نیست بلکه عاملی مهم و موثر برای رسیدن انسان به کمال عالی انسانی است .
شادی های زودگذر در حقیقت شادی هایی هستند که اثری طولانی در انسان ندارند و پس از تمام شدن آن عامل بیرونی ، شادی نیز به پایان می رسد .
اکثر این شادی ها نیز اثر منفی در انسان دارند و برای ما به عنوان یک مسلمان جایز نیست که به دنبال شادی های زودگذر منفی و دنیوی باشیم .
مثل جوانی که از اعتیاد به هر چیزی به صورت کاذب لذت می برند و شاد می شوند .
مثل اعتیاد به مواد مخدر یا آهنگ و موسیقی و یا رانندگی با سرعت بالا که برای یک لحظه شادی خود و احساس خوشایندی که به دست می آورند خود را به منجلاب نیستی و نابودی می کشانند .
جوانی که شادی را در مواد مخدر جستجو می کنند موادی که با تاثیر روی مکانیسم های مغزی باعث شادی آنی و زودگذر می شوند و عواقبی جبران ناپذیر در آینده دارند .
این نوع شادی ها معمولاً اثری پایدار ندارند و پس از تمام شدن اثرش فرد دوباره دچار ناراحتی و غم می شود .
برای شاد بودن و شادی که عواقب مثبت داشته باشد و اثری پایدار داشته باشد باید بر اساس اصول دینی زندگی کرد .
اگر در دستورهای دینی دقت کنیم در می یابیم آموزه های دینی می کوشند تا انسان به شادی های پایدار دست یابد البته اسلام مخالف شادی های گذرا و کوچک نیست ولی هدف اصلی دین ما پایدار کردن شادی های انسان است شادی هایی که حتی در حیات اخروی نیز با او باشند . بر این اساس آموزه های دین مبین اسلام به انسان درباره ناپایدار بودن برخی شادی ها هشدار داده است .
برای مثال گفته شده است شادی واقعی مومن در طاعت الهی است .
شادی یعنی همان رضایت از زندگی
شادی های زودگذر یا ناپایدار به دو نوع مثبت و منفی تقسیم می شوند ما شادی هایی را که به ظاهر مثلاً با یک ماده مخدر و یا یک برخورد کوتاه مدت شادی می آورند اما پشت سرشان پیامدهای ناگواری دارند اصلاً به عنوان شادی نمی شناسیم .
مثل همه نیازهای بشری که باید تامین شود نیاز به شادی نیز باید تامین شود اما برخی از شادی ها که هدفی جز لذت و کام جویی ندارند و شادی های زودگذری هستند که حتی اثر آنها در روح و جان و زندگی نمی ماند و حتی اثری منفی در زندگی ما خواهد داشت .
احساس شادی مطلوب بودن احساس خوشیاندی است که انسان از یک تجربه عاطفی مستقیم بدست می آورد .
ما به عنوان یک مسلمان نباید به دنبال شادی های زودگذر باشیم که شاید ما را از دین و راه درست رستگاری دور کنند .
حتی در قرآن هم شادی ها به دو دسته اصلی تقسیم شده اند :
۱- شادی هایی که بر اساس ارزش های دینی و اهداف مقدس قرآن و اسلام است .
۲- شادی هایی که بر اساس ضد ارزش ها بوده و همراه با گناه و غفلت و فساد است .
شادی های زودگذر اکثراً شامل همین دسته دوم می شوند که انسان را به ورطه ی نابودی و فساد می کشانند مثل اعتیاد و شادی هایی که در اسلام مذمت شده اند شادی هایی که انسان را به گناه وادار می کنند و هیچ اثر مطلوبی هم بر روح و جان آدمی ندارند .

مطلب پیشنهادی

جنگل برای کیست؟

جنگل برای کیست تحقیق و داستانی درباره جنگل و اهمیت حیاتی آن برای ما و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *