خانه / مطالب سایت / اجتماعی / با چه کارهایی محیط زندگی بهتری برای خود و اطرافیان ایجاد کنیم

با چه کارهایی محیط زندگی بهتری برای خود و اطرافیان ایجاد کنیم

تحقیق و مقاله درباره راه کارهای برای ایجاد محیط زندگی مناسب برای خود و خانواده ، همسایگان و دیگرهمشهریان

چگونه می توانیم محیط زندگی مناسبی برای خود جامعه مهیا کنیم

گهگاه بهتر است درباره محیط اطراف خویش با دقت بیشتری بیاندیشیم . خیابان ها وکوچه ها ، درو دیوارها ، جویهای آب ، هماهنگی رنگها در طراحی شهرها ، تزیین و نمای مغازه ها ، نظم و انضباط در ترافیک شهر و پاکیزگی انسانها ، طراوت و سرسبزی درختان و گیاهان شهر و طبیعت ، نحوه تزیین شهر و…….. تمامی این عوامل بطور ناخواسته بر ذهن ما تاثیر می گذارند.
هنگامی که محیط زندگی ما زیبا ، تمیز و شاداب است ، انسان ها سرزنده تر بوده و بر ای شاداب تر نمودن محیط زندگی خویش خواهند کوشید و نظارت جمعی نیز برای حفظ چنین محیطی افزایش می یابد.
ملینسکی از صاحبنظران تعلیم و تربیت روسیه و پایه گذار مدرسه معروف پاولیش در کتابی که در زمینه تعلیم و تربیت نوشته است ، بیان می کند ، هنگامی که کودکان برای اولین بار برای آموزش به مدرسه پاولیش فرستاده می شدند ، در سال اول آموزش ، آنان را به مکان های زیبا می بردیم به گونه ای که آنها زیبایی ها را با تمام وجود لمس کنند تا در نهایت بتوانند افکار زیبا از ذهن خود تراوش نمایند .
در دین اسلام نیز نظافت و پاکیزگی به عنوان بخشی از ایمان از آن نام برده شده است و این به علت تاثیرگذاری عمیق آن بر سلامت جسمی و روانی انسان ها است .

اکنون این سوال در ذهن ما نقش می بندد که تا چه حد مردم به زیبایی و تمیزی محیط زندگی خویش واقف بوده و آن را رعایت می کنند.

بخاطر بیاورید خیابان های پر از زباله ، آسفالت های تکه تکه ، جوی ها و رودخانه های انباشته از زباله ، دیوارهای زشت و شسته نشده ، گیاهان خشک شده و یا کوچه های بدون گل و گیاه ، ناهماهنگی رنگ ها در ساختمان ها ، بی نظمی و بی انضباطی ترافیک شهر ، تمامی این عوامل بر ذهن انسان تاثیر منفی گذاشته به گونه ای که ذهن تلاش می کند کمتر با چنین محیطی مانوس شود ، زیرا دیدار آنها درون آدمی را می آزارد و لذا بی توجهی به محیط زندگی روز به روز افزایش می یابد و ریشه های بی تفاوتی در دل جامعه رشد می کند و اگر این ریشه ها رشد یابند می توانند زمینه ساز آسیب های اجتماعی شوند.
محیط زیبا همچون آهن ربایی است که ذهن را مجذوب خود کرده و او را وادار به تکاپو و جستجو گری می کند.محیط نا زیبا علاوه بر آنکه از نظر روانی تاثیرات نامطلوب روانی برجای می گذارد ، بلکه خسارت های مادی فراوانی نیز بر جامعه تحمیل می کند.

فرض کنید در یک شهرمتوسط مثل شهرستان میانه حدودا” یکصد هزارانسان فعال می باشد ، هر کدام از آنها روزانه چهار عدد زباله بر روی زمین پرتاب می کنند.در طول روز تعداد زباله های پرتابی ، به ۴۰۰۰۰۰ عدد می رسد و این تعداد در طول سال بالغ بر ۱۴۶۰۰۰۰۰۰ میلیون عدد زباله می شود ، این موضوع به معنی آن است که کسانی که مسوول جمع آوری زباله در آن جامعه می باشند باید در طول سال حدود ۱۴۶۰۰۰۰۰۰ بار خم و راست شوند تا بتوانند این تعداد زباله را از روی زمین بردارند. بخاطر داشته باشید اگر تنها هر فرد چهار زباله بیاندازد!
در حالی که می دانیم بسیاری از افراد سهل انگار بطور دائم در حال پرتاب کردن زباله و یا سرازیر کردن زباله ها به درون جوی ها و رودخانه ها و طبیعت هستند و به همین علت به نقطه ای خواهیم رسید که توان پرتاب کردن زباله از توان جمع آوری زباله پیشی می گیرد و روز به روز به تعداد زباله ها در محیط زندگی افزوده می شود و در آن موقع شاهد خواهیم بود که چگونه نایلون های گرفتار شده در بوته های اطراف شهر و طبیعت فریاد آلودگی و زشتی را سر خواهند داد

حال اگر کسی به مدت هشت ساعت و هر دقیقه چهار زباله را با طی کردن مسافت های مختلف از روی زمین بردارد ، در طول هشت ساعت قادر خواهد بود با پیمودن مسافت های مختلف ۱۹۲۰ زباله را از روی زمین بردارد. این شخص در طول سال قادر است با ۲۹۲۸ ساعت کار ، ۷۰۲۷۲۰ عدد زباله را از روی زمین بردارد و اکنون برای اینکه ۵۸۵۶۰ میلیون زباله از سطح زمین برداشته شود باید ۸۳۳۳۳ نفر استخدام شده و در طول ۳۶۶ روز و با هشت ساعت کار مداوم زباله ها را از روی زمین بردارند و اگر هر کدام از کارگران ۲۰۰۰۰۰۰ ریال حقوق در ماه دریافت کنند ، جمع مبلغی که بابت تنها جهت جمع آوری زباله ها هزینه شود برابر ۱۹۹۹۹۹۲۰۰۰۰۰۰ ریال خواهد شد یعنی حدود ۲۰۰۰ میلیارد تومان باید بابت جمع آوری زباله ها هزینه شود و مبالغ مربوط به بقیه مراحل انتقال زباله ، دفن یا بازیافت محاسبه نشده است .
این خسارت بدون توجه به هزینه های پزشکی ناشی از عوارض ناشی از حدود۱۴۶ میلیون خم و راست شدن کارگران است ( که خود باعث دردهای مربوط به کمر و ستون فقرات می شود ) و همچنین هزینه های مربوط به افزایش جوندگان ، حشرات و گسترش بیماریها نیز محاسبه نشده است . در حالی که این مبلغ می تواند جهت زیبا سازی محیط زندگی و آموزش مردم هزینه شود.
و از همه مهم تر خسارت های روانی ناشی از آلودگی ها ست که ذهن انسان را بطور مکرر آزار می دهد و تاثیرات نامطلوبی می گذارد که براحتی قابل محاسبه نیست و از طرفی گویی آدمی در محیط کثیف و آلوده همنشین شیطان می شود و ذهن او ناخواسته به رفتارهایی گرایش می یابد که از زیبایی فاصله می گیرد.

اکنون ما و مسولان شهرمان درباره موضوعات زیر بیشتر بیاندیشیم و در پاره ای موارد نیز به درستی تصمیم گیری نماییم .

– تا چه حد تلاش نموده ایم محیط اطراف زندگی خویش برای برای دیگران زیباترنماییم.

-تا چه حد کودکان خود را برای زیباتر کردن محیط زندگی خویش آموزش داده ایم ، باید بخاطر داشته باشیم اگر سن کودکان ما از پنج سالگی گذشت و آنان آموزش های لازم برای پاکیزه و زیبا نگهداشتن محیط زندگی را کسب نکنند ، در بزرگسالی تغییر عادت برای آنان بسیار سخت خواهد شد.

-تا چه حد جوانان را برای مشارکت کردن در زیباسازی محیط زندگی آماده نموده ایم.

-تا چه حد زمینه برای موسسات خصوصی مهیا شده است که خدمات زیبا سازی محیط زندگی را با کمترین هزینه ارائه نمایند؟

بخاطر داشته باشیم ایجاد یک محیط زندگی زیبا سبب خواهد شد ، اشتیاق انسان برای زندگی افزایش یافته و از طرفی مغز و ذهن تمایل به جستجوگری بیشتری یافته و شرایط برای خلاقانه اندیشیدن بهتر مهیا شود.

مطلب پیشنهادی

جنگل برای کیست؟

جنگل برای کیست تحقیق و داستانی درباره جنگل و اهمیت حیاتی آن برای ما و …

یک دیدگاه

  1. خیلی ممنونم از این مطلب عالی تو هیچ سایتی پیدا نمیکردم ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *