خانه / مطالب سایت / اطلاعات عمومی / راهنمای پرورش بوقلمون

راهنمای پرورش بوقلمون

راه و روش های پرورش بوقلمون با سرمایه اندک

اگر سرمایه اندکی دارید و دلتان می‌خواهد کسب‌وکاری راه بیندازید که سودش تضمین‌شده باشد و حاضرید برای رسیدن به این مهم شب و روز بدون خستگی کارکنید و صبرتان هم زیاد است، پرورش بوقلمون یک پیشنهاد وسوسه‌برانگیز است.

آموزش پرورش بوقلمون
آموزش پرورش بوقلمون

این بار با یکی از پرورش‌دهنده‌های موفق این کار صحبت کرده‌ایم تا تجربی‌تر در مورد کم و کیف کار برایمان بگوید. وحید اگر سرمایه اندکی دارید و دلتان می‌خواهد کسب‌وکاری راه بیندازید که سودش تضمین‌شده باشد و حاضرید برای رسیدن به این مهم شب و روز بدون خستگی کارکنید و صبرتان هم زیاد است، پرورش بوقلمون یک پیشنهاد وسوسه‌برانگیز است.

این بار با یکی از پرورش‌دهنده‌های موفق این کار صحبت کرده‌ایم تا تجربی‌تر در مورد کم و کیف کار برایمان بگوید. وحید دلیری در شهرستان زرندیه فعالیت می‌کند و چند سالی‌ است کار با بوقلمون را شروع کرده. تجارب کار با این پرنده را از زبان او بخوانید.
جوجه بوقلمون‌ها را از کجا تهیه می‌کنید؟ مصرف غذای این پرنده چگونه است؟
در حال حاضر کشورهای آلمان و فرانسه تنها تولیدکنندگانی هستند که محصولاتشان به ایران صادر می‌شود و چند شرکت در داخل کشور به‌صورت انحصاری کار واردات جوجه بوقلمون را انجام می‌دهند. از کشور آلمان نژاد beauty nine و از کشور فرانسه نژاد beauty six وارد کشور می‌شود که در نژاد فرانسوی آن، بوقلمون نر، ۱۵ تا ۱۷کیلو و در نژاد آلمانی، بوقلمون نر، ۱۸ تا ۲۰کیلو در یک دوره ۴ ماهه رشد می‌کند. ولی بوقلمون ماده در هر ۲ نژاد وزنش بیشتر از ۱۲کیلو نمی‌شود.

البته چند وقتی است که واردات جوجه‌ بوقلمون به کشور ممنوع شده و فقط تخم این پرنده وارد می‌شود که در شمال کشور به مرحله جوجه‌کشی می‌رسد و تنها در اختیار سالن‌هایی قرار می‌گیرد که مجوز پرورش بوقلمون داشته باشند. مصرف دان بوقلمون هم طی یک دوره ۱۵۰روزه، ۳۰ الی ۳۵کیلوگرم است که به ۴ دسته تقسیم و در ۴ مرحله به بوقلمون خورانده می‌شود. ۲۱ روز اول بوقلمون‌ها استارتر مصرف می‌کنند که پروتئین فوق‌العاده زیادی دارد، ۲۱روز دوم مرحله مصرف پیش دان است که نسبت به استارتر از پروتئین پایین‌تری برخوردار است.

در مرحله سوم و چهارم به‌دلیل اینکه بوقلمون پروتئین و مواد معدنی لازم را دریافت کرده است و برای رشد به انرژی نیاز دارد، میان‌دان و پایان‌ دان مصرف می‌کنند که مخلوطی از ذرت و سویاست.
دان بوقلمون را از کجا تهیه می‌کنید؟
قیمت دان بوقلمون نسبت به مرحله‌ رشد این پرنده متفاوت است. استارتر کیلویی ۲هزار و ۳۰۰تومان، پیش‌دان کیلویی ۲هزار و یکصدتومان، میان‌دان کیلویی یک‌هزار و ۸۰۰ و پایان دان یک‌هزارم و ۵۰۰تومان است که به‌طور میانگین هر قطعه بوقلمون در‌ماه اول ۲ کیلو،‌ ماه دوم ۴ کیلو،‌ ماه سوم ۸ کیلو و ‌ماه چهارم ۱۵کیلو دان مصرف می‌کند. نیازهای تغذیه‌ای این پرنده هم بر حسب سنش متغیر است؛ یعنی هر چقدر سن بوقلمون بیشتر می‌شود نیاز کمتری به پروتئین و مواد معدنی دارد و در عوض مواد غذایی انرژی‌زا برایشان حیاتی است.
چه میزان فضا احتیاج است؟
فضایی که برای این کار درنظر گرفته می‌شود به این موضوع بستگی دارد که بخواهیم بوقلمون‌ها را در چه مرحله‌ای به فروش برسانیم. ولی به‌طور کل هر ۴ قطعه بوقلمون بالغ به ۵/۲مترمربع فضا احتیاج دارد. درحالی‌که وقتی جوجه هستند هر ۴ جوجه را می‌توان در فضایی به اندازه یک مترمربع نگهداری کرد؛ به‌طور مثال وقتی هزار متر سالن در اختیار دارید، در ابتدای امر وقتی هنوز بوقلمون‌ها جوجه هستند، صدمتر از سالن را توسط پلاستیک‌هایی که مخصوص گلخانه است می‌پوشانیم تا از اتلاف انرژی جلوگیری شود و بسته به میزان رشد جوجه‌ها سالن را بزرگ‌تر می‌کنیم.
کار با بوقلمون سخت نیست؟
بوقلمون یک پرنده سخت‌جان است و حساسیت‌های مرغ را ندارد و پرورش‌اش هم مثل پرورش مرغ، تخصصی نیست، بیماری خاصی هم تهدیدش نمی‌کند تا نیازی به دریافت واکسن داشته باشد. جوجه‌هایی که ما خریداری می‌کنیم یک روزه هستند و تنها سختی‌ای که این دوران دارد مربوط به مناسب بودن دمای سالن است که باید بین ۳۵الی ۳۷درجه سانتی‌گراد باشد.

تنها واکسنی هم که دریافت می‌کند در ۱۵روز‌گی‌ است که معمولا بعد از دریافت این واکسن تعداد تلفات جوجه‌ها مشخص می‌شود. اکثر پرورش‌دهندگان آنتی‌بیوتیک را هم به بوقلمون تزریق می‌کنند ولی ما آنتی‌بیوتیک و واکسن ۱۵روز‌گی را به‌صورت خوراکی به آنها می‌رسانیم.

تنها چیزی که باید رعایت شود این است که از ترس و استرس به دور باشند. دشمن اصلی سلامتی‌شان هم گرد و خاک است که باعث می‌شود ریه‌های این حیوان سفت شده و کم‌کم به بیماری برونشیت و تنگی‌نفس مبتلا شود. ما در سالن‌مان موسیقی خیلی ملایم پخش می‌کنیم تا این حیوانات صدای بیرون به گوش‌شان نرسد و دچار استرس نشوند. تا وقتی هم جایشان گرم و نرم باشد و استرسی به آنها وارد نشود حیوانات آرام و بی‌دردسری هستند.

البته خیلی از جوجه‌ها با وجود همه این مراقبت‌ها باز هم به مرحله سوددهی نمی‌رسند، بعضی از این جوجه‌ها نطفه ضعیفی دارند و اصلا رشد نمی‌کنند. در واقع اینطور نیست که هر هزار قطعه‌‌ای که خریداری می‌کنیم سالم از‌آب‌در‌بیاید.

توصیه‌های من، تجربه های من …
بوقلمون در فصل زمستان برای تأمین انرژی و گرمای بدنش دان بیشتری نسبت به فصل‌های دیگر مصرف می‌کند. جایش هم باید حسابی گرم باشد. سوله‌ای که من اجاره کرده بودم بزرگ بود و توانایی گرم کردن کل سالن را نداشتم. تصمیم گرفتم تابستان جوجه‌ها را خریداری کنم تا هزینه‌ای بابت گرم کردن سالن پرداخت نکنم.

هربار که به سالن سر می‌زدم نظاره‌گر این منظره بودم که ظرف غذای پرنده‌ها دست نخورده باقی مانده است. بعد از تحقیق متوجه شدم گرما باعث ایجاد استرس در این پرنده می‌شود و اشتهایش را از بین می‌برد. به‌خاطر این اشتباهم جوجه‌هایی که باید در عرض ۴ماه به وزن ایده‌آل می‌رسیدند ۱۵۰روزه این مسیر را طی کردند و وزن‌شان روی ۱۰کیلو ثابت ماند. به همین دلیل به سودی که رویش حساب کرده بودم نرسیدم.

درضمن داشتن مجوز را جدی بگیرید، سالن ما به‌علت نداشتن مجوز ۳‌ماه خالی ماند و طبیعتا من هم در این مدت بیکار بودم. جوجه هم حتما باید از شرکت‌های معتبر خریداری شود؛ چون جوجه بوقلمون‌های شرکت‌های نامعتبر اکثرا نطفه‌ ضعیفی دارند و زود می‌میرند. مدیریت زیادی هم باید به خرج بدهید. هزار قطعه بوقلمون تقریبا طی ۴‌ماه فروخته می‌شود، نباید روزی برسد که بر اثر عدم‌مدیریت مناسب ببینید سالن شما خالی شده و شما هنوز برای خرید جوجه‌های جدید اقدام نکرده‌اید.

از کجا و باچقدر سرمایه شروع کردید؟
با یک‌میلیون تومان شروع به‌کار کردم که از این یک‌میلیون تومان ۵۰۰هزار تومان پس‌انداز خودم بود و ۵۰۰هزارتومان از همسرم قرض گرفتم و ۱۰۰ قطعه جوجه بوقلمون خریدم و برای خرید دان پولی نداشتم. مجبور شدم برای خرید آن ۳‌ماه برای کسی کار کنم تا پول دان جور شود. اطرافیانم نه‌تنها حمایت مالی نکردند حتی وقتی خبر را شنیدند دلسردم کردند! چون من در کار قبلی‌ام که پرورش قارچ بود شکست خورده بودم اما حالا طوری شده که وقتی بوقلمون‌های بالغ را می‌فروشم و قصد خرید جوجه‌های جدید را دارم، می‌گویند که قصد شراکت دارند.
در طول شبانه روز چند ساعت کار می‌کنید؟
روزهایی بوده که من اصلا نخوابیدم؛ چون دائما باید سالن را تمیز نگه داریم و غبار روبی کنیم. از طرفی هم باید دائما بین بوقلمون‌ها گشت زد؛ چون وقتی جوجه هستند تمایلی به راه رفتن ندارند و همین عدم‌فعالیت باعث عفونت ناف جوجه شده و موجب مرگش می‌شود. بوقلمون بالغ هم جنگجو است و اگر کسی نباشد که از جنگ بین ۲ بوقلمون جلوگیری کند حتما تلفاتی روی دستمان خواهد گذاشت.

بیشترین میزان استراحتم طی یک روز ۳ الی ۴ساعت است. چون هدف من و نقطه اوجی که در این راه دوست دارم به آن دست پیدا کنم خرید یک سالن با ظرفیت ۲هزار قطعه بوقلمون است و برای رسیدن به هدفم هر سختی‌ای را تحمل می‌کنم.
درآمدتان چطور است؟ از سود حاصل از این کار راضی هستید؟
سود این کار نسبت به تولید و پرورش سایر دام و طیور بیشتر است. ما هر قطعه جوجه یک روزه را به قیمت ۱۱هزار و ۳۰۰ تا ۱۱هزار و ۵۰۰ خریداری می‌کنیم که طبق نرخ اتحادیه و بروشور‌هایی که شرکت‌های تولیدکننده در اختیار ما قرار داده‌اند هر قطعه بوقلمون چیزی حدود ۷۵ الی ۸۰هزار تومان هزینه دارد تا به وزن مطلوب برسد اما من خلاقیت به خرج داده‌ام و به ترکیب جدیدی برای خوراکشان رسیده‌ام که هزینه‌هایم را تقریبا نصف کرده است از طرفی بوقلمون‌ها هم استقبال خوبی از غذای جدیدشان کرده‌اند و رشدشان هم خیلی خوب بوده است.

دانی که برای بوقلمون‌هایم درست می‌کنم کیلویی هزارتومان برایم آب می‌خورد، تقریبا ۴۰هزار تومان برای هر قطعه. این در حالی است که هر بوقلمون را به قیمت ۱۱۰ الی ۱۲۰هزار تومان می‌فروشم؛ این یعنی رسیدن به سود ۵۰درصدی.
بوقلمون‌هایتان را چطور توزیع می‌کنید؟ قیمت هر کیلو گوشت بوقلمون چقدر است؟
توزیعمان هم به‌صورت زنده است هم گوشت آن را بسته‌بندی کرده و می‌فروشیم. کار توزیع بوقلمون‌های زنده به این صورت انجام می‌گیرد که پرنده‌ها را در بسته‌های هشتادتایی و در ماشین‌هایی با تهویه‌ و دمای مناسب به‌دست مشتری‌هایمان می‌رسانیم.البته مشتری‌هایی هم داریم که به‌صورت حضوری به سالن مراجعه می‌کنند. خودمان هم کشتارگاه داریم.

بوقلمون زنده را کیلویی ۸ هزار و ۷۰۰ و گوشت آن را در بازار به قیمت ۱۲ تا ۱۴هزار تومان به فروش می‌رسانیم. بوقلمون تنها حیوانی است که ۲نوع گوشت دارد؛ گوشت سینه این پرنده سفید و گوشت رانش قرمز است و به‌طور کلی از هر بوقلمون آماده برای کشتار ۶۵درصد گوشت به‌دست می‌آید. شاید برایتان جالب باشد که چرم خام حاصل از پاهای این پرنده نیز برای تکه‌دوزی روی انواع کیف و کفش مورداستفاده قرار می‌گیرد.

منبع: همشهری آنلاین

مطلب پیشنهادی

جنگل برای کیست؟

جنگل برای کیست تحقیق و داستانی درباره جنگل و اهمیت حیاتی آن برای ما و …

۶ دیدگاه

  1. سلام، اگه ممکنه آدرس یا شماره تلفنی از ایشون به بنده اعلام کنید.

  2. میخواستم خواهش کنم که یه راه ارتباطی برای ارتباط با آقای وحید دلیری برام پیدا کنید خیلی ممنون میشم

  3. با عرض سلام و ادب
    لطفا راهی برای ارتباط با آقای دلیری در اختیارمان قرار دهید
    با تشکر

    • با سلام این شماره رو توی یه سایت پیدا کردم که زده بود :واحد‏ ‏پرورش‏ ‏بوقلمون‏ ‏وحید‏ ‏دلیری‏ ‏
      ۰۹۱۲۱۵۰۹۴۲۱

  4. سلام…
    وقت بخیر ..ببخشید من یه مدت شروع به پرورش بوقلبون کردم سود خووبی هم دارم ولی بقول شما هزینه بالای باید برای دان ان ها بدهم. بهشون پلود میدم..کیلو هزار میخرم وومیشه خواهش کنم بهم راهنمایی کنین که غذایی که خودتون برا بوقلبون هاتون درست کردین از چه ترکیبی هست…لطفا راهنمایی کنین جای دوری نمیره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *