خانه / مطالب سایت / اجتماعی / کانولا چیست ؟

کانولا چیست ؟

1

کانولا چیست ؟
آیا می دانید روغن کانولا چیست و از کجا آماده است؟ در اینجا اطلاعاتی مهم درباره خصوصیات و فواید روغن کانولا را بیان می کنیم.
می دانیم که روغن زیتون از زیتون و روغن بادام زمینی از بادام زمینی گرفته می شود همچنین می دانیم که روغن ذرت ، آفتابگردان ، کنجد ، دانه سویا ، فندق و گردو همگی هم نام گیاهی هستند که از آن گرفته شده اند.
روغن کانولا یک نام تجاری برای گونه اصلاح شده روغن “ rape seed ” یا ریپ سید می باشد . اما برای ما که انواع سالاد ها را مصرف کرده ایم واقعاً مرموز است که این روغن سالاد از کجا آمده است!
در واقع ، روغن سالاد یک نام کلی برای انواع روغن گیاهی خوراکی است که می تواند در سالاد استفاده شود . بنابراین انواع دستور های آشپزی به شما این اجازه را می دهد که از روغن های گیاهی متنوع مانند ، روغن ذرت ، آفتابگردان ، کانول ا، بادام زمینی ، زیتون و یا هر نوع روغن گیاهی که در دسترستان باشد در سالاد دلخواهتان استفاده کنید .
2
اطلاعاتی درباره کانولا

روغن کانولا یکی از ترکیبات اصلی روغن کانولای آلمو است . میزان اسید های چرب اشباع شده در روغن کانولا کمتر از تمامی روغن های گیاهی است که به طور رایج استفاده می شوند و در بازار وجود دارند . در این نوع روغن میزان چربی های تک حلقه ای اشباع نشده بالا بوده و تنها پس از روغن زیتون رتبه دوم را دارد و حاوی مقدار قابل ملاحظه ای از اسید های چرب ضروری ، اسید لینولنیک و آلفا لینولنیک که مصرف به اندازه آن برای بدن مناسب است ، می باشد .
تحقیقات پزشکی نشان می دهد که ترکیبات اسید های چرب در روغن کانولا بسیار بهتر از سایر روغن های گیاهی است و نقش مؤثری به عنوان بخشی از رژیم غذایی دارد.
نقطه جوش این روغن ۲۲۰ درجه سانتیگراد است که تا ۲۰۰ درجه سانتیگراد حرارت هیچ گونه پراکسیدی تولید نمی کند و نمی سوزد. همچنین تحقیقات نشان داده است کانولا حاوی امگا ۳ است.
یک لیتر از این روغن پنج برابر روغن معمولی مصرف می شود یعنی پنج بار مصرف مجدد ، مشکلی برای بدن ایجاد نمی کند و تغییر رنگ و بو نخواهد داشت .
مقاومت کانولا در برابر نور بسیار زیاد است و تغییر پروکسیدی آن در مقایسه با روغن های دیگر تقریبا صفر است .
از مزایای دیگر این روغن آن است که به علت داشتن لینولئیک بالا باعث رشد غشای مغز کودکان زیر ۲ سال می شود و رشد مطلوب را ایجاد می کند .
خاستگاه

هرچند خاستگاه گیاه کانولا ایران است اما اولین بار این اروپایی ها بودند که پی به خواص آن بردند . این گیاه نخستین بار ۷۰۰ سال پیش برای تولید روغن چراغ به لهستان برده شد .
زمانی که استفاده از نیروی بخار متداول شد ، روغن آن که در اروپا به نام روغن کلزا شناخته می شد ، به عنوان مایع لغزنده بین فلزات به کار رفت .
3
در سال ۱۹۴۵ این گیاه به کانادا رفت و روی آن تحقیقاتی انجام شد و به روغن خوراکی تبدیل شد . اولین روغن خوراکی حاصل از دانه کانولا در کانادا سال ۱۹۵۶ -۵۷ تولید شد .
پس از آن بود که کشاورزان کانادایی به کاشت آن روی آوردند و در حال حاضر یک محصول عمده است که پس از گندم بیشترین درآمد را برای کانادا به همراه دارد .
روغن خوراکی کانولا برای اولین بار در کانادا تولید شده است . امروزه کانولا در سرتاسر جهان به عنوان تخم روغن خوراکی برتر پرورش داده شده و مصرف می شود . گل های زرد گیاه کانولا حالا بخشی از منظره های زیبای مرغزارهای کانادا می باشد .
گیاه کانولا

گل های زرد گیاه کانولا ۳ تا ۶ فوت رشد می کنند و غلاف تخمهایی به طول تقریباً دو اینچ دارند و ظاهر این غلافها شبیه غلاف نخود است . غلاف تخم های گیاه کانولا یک پنجم غلاف نخود است و حاوی بیشتر از ۲۰ تخم ریز گرد به رنگ زرد مایل به قهوه ای می باشد . هر تخم حداقل حاوی ۴۰ درصد روغن است که برای تولید روغن کانولای آلمو استخراج می شود .
کنجاله کانولا ، یکی از بهترین مواد اولیه تشکیل دهنده خوراک دام و طیور محسوب می شود .
4
کانولا در ایران

در سایت اینترنتی رژیم غذایی ایرانی آمده است: « کشت کلزا از سال ۷۸ در ایران آغاز شده است و تقریبا در تمام استان های کشور برنامه ریزی برای توسعه کشت کلزا انجام شده است.
این کار دو دلیل عمده دارد : « اول آن که کشت کلزا یا کانولا در حد فاصل دو کشت برنج صورت می گیرد و بدین ترتیب می تواند درآمد اضافی برای زارع به همراه آورد و دوم آن که برخلاف دیگر دانه های روغنی کشت آن پاییزه است و می تواند در تناوب کشت با گندم یا ذرت قرار بگیرد و بدین ترتیب افزایش عملکردی حدود ۳۷ درصد برای گندم و حدود ۱۵ درصد برای ذرت ایجاد می کند.

مطلب پیشنهادی

جنگل برای کیست؟

جنگل برای کیست تحقیق و داستانی درباره جنگل و اهمیت حیاتی آن برای ما و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *