خانه / معرفی دانشگاه ها / پیام نور / آدرس و تلفن دانشگاه پیام نور مرکزی مرکز فرمهین (فراهان)

آدرس و تلفن دانشگاه پیام نور مرکزی مرکز فرمهین (فراهان)

اطلاعات درباره دانشگاه پیام نور استان مرکزی مرکز فرمهین

اطلاعات درباره آدرس و تلفن دانشگاه های پیام نور

مختصر توضیحات در مورد دانشگاه پیام نور

دانشگاه پیام نور یکی از دانشگاه‌های ایران است که در مهرماه سال ۱۳۶۷ تأسیس شد. براساس اعلام و رتبه‌بندی جدید پایگاه استنادی علوم جهان اسلام که اواخر سال ۱۳۹۳ اعلام شد دانشگاه پیام نور جزو ۱۰ دانشگاه برتر جامع کشور قرار گرفته است. ضمناً بر اساس رتبه بندی اعلام شده در اواخر سال ۱۳۹۳ توسط پایگاه استنادی علوم جهان اسلام دانشگاه پیام نور با کسب نمره ۱۰۰ شاخص آموزشی، رتبه یک کیفیت آموزشی کشور را در کنار دانشگاه های شریف و علوم پزشکی تهران کسب کرد.
 
آدرس دانشگاه پیام نور مرکز فرمهین : اراک،شهرستان فراهان،فرمهین،بلوار قائم مقام،خیابان دانشجو،دانشگاه پیام نور واحدفراهان
 
تلفن دانشگاه پیام نور مرکز فرمهین :۰۸۶۳۳۷۲۳۹۰۱ – ۹
 
برای ورود به آدرس سایت دانشگاه پیام نور مرکزی مرکز فرمهین روی دکمه زیر کلیک کنید.

ورود به سایت اصلی دانشگاه

 

در سایت اصلی دانشگاه می توانید به موارد زیر دسترسی داشته باشید :

  • معرفی کامل دانشگاه
  • راه های ارتباطی
  • تصاویر دانشگاه
  • ثبت نام
  • اخبار های دانشگاه
  • پاسخ به سوالات
  • آموزش

 
تاریخچه دانشگاه پیام نور واحد فرمهین (فراهان)

دانشگاه پیام نورفراهان درسال ۱۳۷۷ در استان مرکزی شهرستان فراهان تاسیس شده است .این دانشگاه فعالیت خود را با یک رشته حسابداری آغاز نموده است؛ودرسال ۱۳۷۹ نیز رشته علوم اجتماعی دایرگردید و به همین منوال درسال ۱۳۸۲ رشته های مدیریت بازرگانی وحقوق دردانشگاه دایر شدند وتاکنون تعداد رشته هایی که دانشجویان درآن مشغول به تحصیل می باشند۲۶رشته تحصیلی به شرح ذیل می باشد :

(مدیریت صنعتی ، مدیریت دولتی ، مدیریت جهانگردی ، مدیریت بازرگانی ، علوم کامپیوتر ، مهندسی کامپیوتر (نرم افزار) ، مهندسی فناوری اطلاعات،حقوق،علوم اجتماعی،(پژوهشگری)، علوم اجتماعی (تعاون ورفاه اجتماعی )،علوم اجتماعی( برنامه ریزی)، علوم سیاسی،مهندسی صنایع،مهندسی اقتصادکشاورزی،مهندسی علوم کشاورزی،مهندسی ماشینهای کشاورزی،الهیات(فقه ومبانی حقوق)،الهیات (فلسفه وکلام)،علوم اقتصادی،زمین شناسی،جغرافیا،روانشناسی،مهندسی آب وخاک،مهندسی منابع طبیعی ومحیط زیست،حسابداری،مهندسی مدیریت وآبادانی روستاها)

تاریخچه شهرستان فراهان (فرمهین) در یک نگاه

(وجه تسمیه، حوادث تاریخی مستند و … )

کلمه فراهان مرکب از دو جزء می باشد، جزء اول فره به فتح اول و فتح دوم به معنی شکوه و پیش است و جزء دوم علامت مکان می باشد مانند اصفهان، سپاهان. بنابراین کلمه فراهان یعنی سرزمین بزرگ و جایگاه باعظمت و سرزمین پیشگامان و جایگاه گزیدگان و آزادگان. یونانیان آن را مدیا می نامند و برخی گفته اند فراهان را طهمورس بنا کرده است.

یاقوت حموی این لغت را فرهان ضبط کرده و می گوید برخی آن را فراهان خوانده اند و این ناحیه را نمک زاری از رساتیق همدان می دانند. در آن جا دریاچه ای است به اندازه چهار فرسخ در چهار فرسخ که فاضل رودهای بهاره آن سامان به آن دریاچه ریخته و تبدیل به نمک می شود. مردم فراهان از دیرباز به فطانت و زیرکی و کاردانی معروفند.

این سرزمین زمانی جولانگاه اسکندر مقدونی، زمانی دگر جایگاه تفرج شاهان ساسانی، زمانی چراگاه مغولان و مدتی طولانی مأمن علویان بوده است. به دلیل قرار گرفتن فراهان در حوزه عراق عجم که در گذشته شاهراه عام و محل تردد لشکریان و تجار بوده است مردم این خطه با فرهنگهای مختلفی روبرو گشته اند و از فرهنگی محاسنش را گرفته اند. فراهان قبل از ظهور اسلام جزء ماد بزرگ بوده است. در دوره مادها و هخامنشیان فراهان یکی از ولایات آباد و پرجمعیت بوده است. فراهان به دلیل قرابت و نزدیکی با هگمتانه اهمیت خاصی داشته است. در زمان اشکانیان به احتمال زیاد فراهان گسترش بسیار یافته که وجود روستای ولاشجرد (ولاش گرد ) که به قول اهالی بانی آن بلاشی پادشاه اشکانی است دلیل این مدعاست. در ایام حکومت ساسانیان گسترش فراهان سیر صعودی خود را ادامه می دهد تپه های ذلف آباد و روستای بورقان که گویا پوراندخت دختر خسروپرویز آن را بنا نهاده است از آن زمان باقی مانده است. از کتب قدیمی استنباط می شود که روستای جونوش که در گذشته ونوش نامیده می شده است مرکز اندیشه اوستایی بوده است. مرحوم دهگان می نویسد این کلمه اول گونوش بوده که از کلمه گئوش فرشته نگهبان چهارپایان گرفته شده و این فرشته حفاظت روز ۱۴ هر ماه را به عهده دارد.

در زمان سامانیان، آل زیار، آل بویه و غزنویان منطقه فراهان از مناطق بزرگ جبال یا عراق عجم بوده که زیر سلطه آن سلاطین قرار داشتند.

در زمان حکومت سلجوقیان به جز تفرش آثار دیگری در منطقه فراهان یافت نشده است.

در زمان حکومت خوارزمشاهیان فراهان باز تحت حکومت جبال درآمد و در زمان مغولان گسترش یافت. وجود برخی اسامی که ریشه مغولی دارد نشان از نفوذ مغولان در منطقه فراهان است. از دوره ایلخانان نیز آثاری مانند امامزاده روستای نظام آباد در فراهان باقیمانده است.

در دوره صفویان که یکی از دوره های مهم و پرمخاطره تاریخ ایران می باشد، فراهان از مناطق مهم این حکومت بوده است. گویا شاه اسماعیل صفوی برای تفریح و بازدید از مناطق اصفهان و عراق راهی این دیار شده. علت سفر شاه صفوی به خطه فراهان بیشتر برای تفریح و شکار بوده است.

در زمان خفت بار حمله افغانها به ایران تمامیت ارضی ایران در معرض خطر بوده، مناطق کزاز و فراهان به قشون عثمانی واگذار شد و عساکر آل عثمانی با اهالی فراهان به بدترین وضع موجود رفتار کردند. در اثر این قیام ۵ هزار نفر از اهالی فراهان و وفس توسط نیروهای آل عثمانی کشته شدند. این جنبش ضربه مهلکی بر پیکر پوسیده حکومت عثمانیان وارد کرد.

نبردهای مردم فراهان خصوصاً فوج فراهان در زمان افشار و زندیه ادامه داشت. نادرشاه در توقفی که در فراهان داشت پی به عظمت و موقعیت سوق الجیشی فراهان برده و دستور ساخت دژی را داده است.

در زمان زندیه هم فراهان علم طغیان برافراشته، مدتی با خان زند در روستاهای شهوه به مبارزه پرداخت. رزم کریمخان با فاطمه سلطان فراهانی بسیار جالب است.

ایل غارتگر قاجار شیرازه حکومت زندیه و فرهنگ ایران را منسوخ کرد. فراهانی ها در این زمان به خاطر طرفداری از حکومت زندیه غرامت بسیار پرداخت نمودند. شهر ذلف آباد خراب گردید. شهر ذلف آباد در زمان خاندان عباسی رونق داشت و به قول ابن حوقل در کتاب صورت الارض دو شهر روی هم بود. شهری زیرزمینی و شهری دیگر بر فراز آن که در شهر زیرزمینی عمارات، بیوتات، مساجد، معابر، دکاکین، کوچه و بازار هم تعبیه شده بود، وجود داشته و این شهر مهم در زمان قاجار و شورش مردم بر علیه فتحعلیشاه خراب گشت. یکی از ویژگیهای دوره قاجاریه گسترش مکتب خانه و مدرسه تعزیت بود که در فراهان، آشتیان و تفرش بسیار رونق یافته بود.

در سال ۱۳۱۶ هجری شمسی کشور ایران از نظر جغرافیایی به ده استان تقسیم شد. بر حسب این تقسیم بندی هر استان خود به چند شهرستان و هر شهرستان به چند بخش و هر بخش به چند دهستان تقسیم گردید. اداره امور هر یک از این چهار قسمت به یک نفر مأمور دولت سپرده شد. سلطان آباد با شمول قصب های تفرش، فراهان، آشتیان و غیره به شهرستان تبدیل و به نام اراک نامیده شد.

مطلب پیشنهادی

آدرس و تلفن دانشگاه پیام نور واحد مه ولات (فیض آباد)

اطلاعات درباره دانشگاه پیام نور واحد مه ولات (فیض آباد) مختصر توضیحات در مورد دانشگاه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *