خانه / مطالب سایت / پزشکی و سلامت / عوارض و فواید آسپیرین

عوارض و فواید آسپیرین

درباره آسپرین بیشتر بدانیدپزشکی

استیل‌سالیسیلیک اسید (نام تجاری: آسپیرین) (به انگلیسی: Aspirin)

استیل‌سالیسیلیک اسید که بیشتر با نام تجاری آن آسپیرین شناخته می‌شود، یک داروی ضد التهاب غیر استروئیدی است که معمولاً به عنوان ضد درد و تب بر مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دارو بدون نسخه پزشک قابل تهیه‌است.

تحقیقات جدیدی که در شماره سوم سال ۲۰۱۰ مجله انجمن پزشکی آمریکا چاپ‌شده نشان‌دهنده این است که مصرف روزانه آسپرین ممکن است افراد را بیماری‌های عروقی مبتلا کند.در این تحقیقات تأکید شده است درمان با آسپرین برای همگان جواب‌گو نیست.

افزایش خطر ابتلا به ناشنوایی
در مارس ۲۰۱۰ در شماره سوم  مجله آمریکایی پزشکی ، محققان گزارش داده‌اند که استفاده منظم از آسپرین حداقل دو بار در هفته در طول یک سال ، در مردان  ، ۱۲ درصد خطر ابتلا به ناشنوایی  را افزایش می‌دهد. همچنین استفاده از سایر داروهای غیراستروئیدی و ضدالتهابی و یا استامینوفن افزایش خطر ابتلا به کاهش شنوایی را به دنبال دارد.
عوارضی در طول دوره بارداری
در دوران بارداری برای درمان با آسپرین حتما باید با پزشک متخصص زایمان مشورت کنید .تحقیقات منتشرشده در سال ۲۰۰۷ نشان میدهد که مصرف آسپرین احتمال ابتلا به فشار خون بالا و عوارض جدی برای مادر در طول دوره بارداری را افزایش می‌دهد.
کاهش خطر ابتلا به سرطان کولورکتال
محققان طی مطالعاتی در مجله انجمن پزشکی آمریکا پیشنهاد کردند که استفاده از آسپرین در بیماران خاصی که مبتلابه سرطان کولورکتال ممکن است زنده ماندن را بهبود بخشد.
کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان
مطالعات نشان می‌دهد که مصرف دوز پائین آسپرین دو تا پنج بار در هفته برای زنانی مبتلابه سرطان پستان ، ۷۱ درصد احتمال عود این بیماری را کمتر می‌کند .
بررسی و پژوهش مؤسسه منتشرشده در ۲۰۰۸ در مجله ملی نشان‌دهنده این است که ، زنانی که به‌طور مرتب آسپرین استفاده می‌کنند، ، در مقایسه باکسانی استفاده‌ای ندارند ۱۳ درصد کمتر احتمال ابتلا به سرطان پستان دارند .
مانعی برای تشخیص سرطان پروستات
در سال ۲۰۰۸  در نشریه سرطان ، پژوهشگران گزارش داده‌اند که مصرف آسپرین مانعی برای تشخیص سرطان پروستات در افرادی که به‌طور منظم استفاده می‌کنند باشد.
حفاظت در برابر آلزایمر
تحقیقات نشان‌دهنده این است  که افرادی که آسپرین مصرف می‌کنند تابه‌حال ۱۳ درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به آلزایمر بوده‌اند .
کمک به پیشگیری از سکته مغزی
مطالعه کوچک فارماکولوژی به چاپ رسیده در سال ۲۰۰۸ در مجله بالینی نشان می‌دهد که آسپرین به بیماران سکته مغزی برای جلوگیری از سکته مغزی کمک می‌کند مگر اینکه بیمار برای رفع درد و … مصرف ایبوپروفن هم داشته باشد . منافع آسپرین ممکن است توسط ایبوپرفن کاهش پیدا کند.
محافظت در برابر بیماری پارکینسون
مطالعه مغز و اعصاب منتشرشده در سال ۲۰۰۷ نشان می‌دهد که زنانی که به‌طور مرتب آسپرین استفاده می‌کنند(دو یا چند بار در هفته به مدت حداقل یک ماه ) ممکن است ۴۰ درصد کمتر احتمال ابتلا به این بیماری را داشته باشند .
جلوگیری از ابتلا به آسم در زنان
مطالعات نشان می‌دهد که زنان ۴۵ ساله و بالاتر که مصرف ۱۰۰ میلی‌گرم آسپرین در هرروز  دارند ، ۱۰ درصد کمتر خطر احتمال ابتلا به آسم در طول ده سال آینده نسبت به زنان دیگر رادارند .نویسندگان این مطالعه گفته‌اند که توجه داشته باشید که آسپرین می‌تواند علائم را در حدود ۱۰ درصد از مردم که  در حال حاضر مبتلا به آسم هستند تشدید کند .
حفاظت در برابر حملات قلبی در افراد مبتلا به دیابت
تحقیقات نشان می دهد بیماران دیابتی که مصرف آسپرین برای جلوگیری از حمله قلبی  دارند احتمال کمتری دارد که تجربه حمله قلبی داشته باشند . افرادی که مبتلا به دیابت هستند حداقل دو برابر احتمال ابتلا به بیماری قلبی یا سکته مغزی  را نسبت به عموم مردم دارند.
مرگ زنان بر اثر حمله قلبی را کاهش نمیدهد
تحقیقات پزشکی چاپ شده در مجله BMC  نشان داد اگرچه در مردان مصرف آسپرین برای کاهش میزان حمله قلبی است ، در  زنان این  مزیت وجود ندارد .

بروز  مشکلات معده
افرادی که مصرف آسپرین دارند ،بیشتر در معرض خطر  خونریزی معده و روده و زخم معده هستند ،به ویژه افرادیکه استفاده طولانی مدت از مواد مخدر دارند.
افزایش خطر ابتلا به خونریزی
آسپرین خون را رقیق تر میکند ،پلاکت خون قابلیت منعقد شدن کمتری پیدا میکند  بنابر این در صورت بروز خونریزی این موضوع میتواند کشنده  باشد .

منبع:های دکتر

مطلب پیشنهادی

جنگل برای کیست؟

جنگل برای کیست تحقیق و داستانی درباره جنگل و اهمیت حیاتی آن برای ما و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *