خانه / مطالب سایت / اجتماعی / فرق کاغذ و مقوا

فرق کاغذ و مقوا

تحقیق و مقاله درباره فرق مقوا و کاغذ

مقوا

مقوا
نوعی کاغذ ضخیم می باشد که توانایی حفظ شکل بیشتری نسبت به کاغذ عادی دارد. از آن برای بسته بندی، ساختن کاردستی، لوازم مصرفی با عمر کم و همچنین برای درزبندی و بسیاری کاربردهای دیگر استفاده می گردد

کاغذ روزنامه و مقوا

با اینکه کاغذ و محصولات کاغذی به سادگی قابل بازیابی هستند اما همچنان بزرگترین بخش هر سطل آشغالی را به خود اختصاص می‌دهند. کاغذ و مقوا حدود ۴۰ درصد جریان زباله هر شهری هستند
خوب چه نوعی کاغذی قابل بازیافت است؟ مقوا، روزنامه و کاغذهای باکیفیت تر ( مثل دفترچه ها، کاغذ کپی، سربرگ‌ها و پاکتها ) همه قابل بازیافت هستند. انواع متفاوت کاغذ مثل کاغذ روزنامه یا کاغذ سفید مرغوب در ستونهای مجزا دسته بندی می‌شوند چون روش فرآیند متفاوتی دارند. مرکز بازیافت تقریبا همه چیزهای کاغذی را که پوشش پلاستیکی نداشته باشند، با جوهر چاپ نشده باشند یا خاکی و آلوده به مواد غذایی نشده باشند، بازیافت می‌کند.
برای بازیافت کاغذ، آن را به قطعات کوچک ریز کرده و با آب مخلوط می‌کنند. بعد آن قدر هم می‌زنند تا خمیر کاغذ به دست می‌آید سپس آن را روی صفحه ای می‌ریزند تا بیشتر آبش بخار شود. در آخر چوب یا الیاف کاغذ باقی می‌ماند و بین غلتک‌ها فشرده و آبگیری می‌شود. این ماده بعد، با خشک کن بخار، خشک می‌شود. محصول به دست آمده کاغذ بازیافتی است.

کاغذها:

کاغذ
مرز تقسیم بندی بین کاغذ و مقوا کاملا مشخص نیست و دلیل این امر این است که وزن سبک ترین مقوا از سنگین ترین کاغذ کمتر است در تعیین این مرز، کاربرد نسبت به وزن نقش مهم تری دارد. به طور کلی، کاغذ برای چاپ و مقوا برای بسته بندی استفاده می شود.

کاغذها بر اساس مواد تشکیل دهنده به دو گروه تقسیم می شوند:

الف) کاغذهای حاوی چوب یا کاغذهایی که از تفاله مکانیکی ساخته می شوند که انواع این کاغذها عبارتند از:
کاغذهای چاپ روزنامه که یا کلا از تفاله مکانیکی ساخته می شوند و یا مقدار کمی (حداکثر تا ۱۵ درصد) تفاله شیمیایی تصفیه شده دارند. امروزه به طور روزافزون به جای تفاله مکانیکی از فیبرهای بازیافتی استفاده می شود.
کاغذهای مجله بدون پوشش که در ساخت این کاغذها به طور معمول از ۵۰ درصد تا ۷۰ درصد تفاله مکانیکی، ۱۰ تا ۲۵ درصد تفاله شیمیایی تصفیه شده و همچنین ۱۵ تا ۳۰ درصد سایر مواد افزودنی استفاده می شود.
کاغذهای پوشش دار مجله که حاوی ۴۰ تا ۶۰ درصد تفاله مکانیکی، ۲۵ تا ۴۰ درصد تفاله خاک اره تصفیه شده و ۲۰ تا ۳۵ درصد مواد پر کننده و رنگ پوششی می باشند.
ب) کاغذهای چاپی بدون چوب (کاغذهای ترم) که به طور عمده از تفاله شیمیایی و کمتر از ۱۰ درصد تفاله مکانیکی ساخته می شوند. انواع این نوع کاغذها عبارتند از:
کاغذهای چاپ بدون پوشش که از ۵۵ تا ۸۰ درصد تفاله تصفیه شده چوب، حداکثر تا ۳۰ درصد تفاله تصفیه شده خاک اره و ۱۰ تا ۳۰ درصد سایر مواد پرکننده ساخته می شوند.
کاغذهای چاپ روکش دار که در این نوع کاغذ ضخامت لایه پوشش به مورد استفاده کاغذ بستگی دارد.

انواع دیگر کاغذ عبارتند از:

کاغذهای بسته بندی و لفاف
کاغذهای تیشو
کاغذهای پشت چسب دار – لیبل
کاغذهای ضد چربی
کاغذهای دیواری

مقواها:

مقواها به طور عمده از تفاله های شیمیایی و مکانیکی و فیبرهای بازیافتی ساخته می شوند و مقوا ها را با توجه به مورد استفاده می توان به ۴ دسته کلی تقسیم نمود:
الف) مواد خام مورد استفاده برای ساخت ورق کارتن بسته بندی که شامل لایه سطحی و لایه موج دار میانی ورق های کارتن می باشند.
ب) مقواهای جعبه که برای ساخت انواع جعبه مقوایی بسته بندی استفاده می شوند و شامل تقسیمات متعدد می باشند.
پ) مقواهای بسته بندی مایعات
ت) مقواهای گرافیکی که در ساخت محصولاتی از قبیل کارت، فایل، پوشه، محافظ و پوشش دهنده ها کاربرد دارند.

معرفی برخی از کاغذ ومقواها

کاغذ روزنامه News Print
کاغذی ارزان قیمت که به شکل رول و ورق یافت می شود . قدرت جذب بالا داشته و معمولا برای چاپ روزنامه با ماشین افست و لترپرس استفاده می شود.
کاغذ تحریر Writing Paper
کاغذهایی که معمولا برای چاپ به روش افست و برای تهیه سربرگ از آنها استفاده می شود و برای نوشتن با خودکار مناسب است.

کاغذ گلاسه مات و براق Coated Paper & Board – Matt & Gloss
کاغذهای با پوشش براق یا مات که در چاپ های رنگی کیفیت خوبی می دهند. پوشش صاف و یکنواخت ای نوع کاغذ باعث شده تا گاهی به آنSurface Paper نیز اطلاق شود.
کاغذ خود کپی Carbonless Paper
کاغذی با پوشش شیمیایی که شبیه به کاربن عمل می کند و یک کپی از نوشته های دست نویس را روی صفحه بعدی انتقال می دهد. این نوع کاغذ به نام NCR نیز معروف است. مانند دفتر چه های بیمه.

کاغذ انجیلی Bible Paper
کاغذی بسیار نازک که معمولا برای چاپ کتاب های قطور و ارزشمند استفاده می شود. این نوع کاغد به دلیل استفاده در چاپ انجیل به کاغذ انجیلی و همچنین کاغذ هندی India Paper نیز معروف است

مقوای کارتی Index Board
مقوایی در رنگهای متنوع . از این نوع مقوا برای جدا سازی بخش های مطالب در زونکن و از نوع مرغوب آن نیز گاهی برای چاپ کارت ویزیت استفاده می شود.

کاغذ و مقوای فانتزی
آنچه در بازار ایران به نام مقوای فانتزی نامیده می شود طیف وسیعی دارد که شامل مقواهایی با بافت های مختلف و تنوع رنگی بسیار است.
کاغذ غیر قابل نسخه برداری
این نوع کاغذ تمام نور دستگاه های کپی را جذب کرده و نوری منعکس نمی کند. معمولا این کاغذ ها به رنگ قرمز هستند

کاغذ ، تولید ، بازیافت

تهیه کاغذ

مواد اولیه تهیه کاغذ

مواد اولیه انواع کاغذ ، بطور کلی ، مواد سلولزی است که از منابع مختلف تهیه می‌شوند:

ساقه کتان ، شاهدانه ، پنبه که الیاف بلند (در حدود ۱.۲ تا ۶ میلی متر) دارند.
ساقه گیاهانی مانند گندم ، جو (کاه) ، نی ، کنف و غیره.
درختانی که برگ سوزنی دارند، مانند کاج (با الیاف بلند ) و یا برگ پهن دارند مانند چنار (با الیاف کوتاه در حدود ۰.۵ تا ۱.۲ میلی متر)

انواع کاغذ‌های باطله و یا خرده‌ها و قطعات مقوای کهنه

الیاف تفاله نیشکر
مراحل تهیه کاغذ
تبدیل چوب به قطعات ریز

با استفاده از ماشین پوست کنی و دستگاه تولید تراشه و عبور تراشه‌ها از الک مخصوص صورت می‌گیرد و قطعاتی به طول حداقل ۴ و عرض ۲ سانتی‌متر (در مورد چوب) بدست می‌آید.

پختن چوب و تولید خمیر

این عمل ، ممکن است از طریق مکانیکی یعنی بدون استفاده از مواد شیمیایی و توسط بخار آب جوش ، تحت فشار صورت گیرد که معمولاً برای تهیه کاغذهای ارزان و کاهی ، مانند کاغذ روزنامه متداول است. در روش شیمیایی از هیدروکسید سدیم (در روش قلیایی) ، سولفیت هیدروژن کلسیم ، Ca(HSO3)2 ، درمحیط اسیدی ( (PH=2-3 ، روش بی‌سولفیت) و یا سولفیت سدیم (در روش سولفیت) همراه با کمی کربنات سدیم در دمای بالاتر از . ۱۰۰ درجه سانتی‌گراد و تحت فشار ، استفاده می‌شود. در این مرحله ، خمیر قهوه‌ای رنگی حاصل می‌شود که از آن در تهیه مقوا ، کارتن و یا کاغذ‌های کاهی استفاده می‌شود.

شستشوی خمیر کاغذ

شستشوی قلیایی با استفاده از محلول ۳ درصد سود در دمای ۴۵ تا ۵۰ درجه سانتی‌گراد به مدت یک تا دو ساعت صورت می‌گیرد. این عمل برای جدا کردن لیگتین و کاهش رنگ خمیر انجام می‌پذیرد.
اعمال شیمیایی (رنگ زدایی)
در دو مرحله صورت می‌گیرد :
کلر زنی ، که در PH=2 تا دمای ۲۵ تا ۴۵ درجه سانتی‌‌گراد به مدت تقریبی یک ساعت صورت می‌گیرد. در این مرحله ، لیگتین باقیمانده در خمیر ، به صورت محلول در می‌آید که بسته به نوع مواد شیمیایی بکار رفته برای پخت ، بین ۳ تا ۱۵ درصد ممکن است تغییرکند.
رنگ زدایی که توسط هیپوکلریت سدیم (به صورت محلول ۳ درصد) ، دی‌اکسید کلر ، پراکسید هیدروژن ، اوزون و غیره در PH=9-10 صورت می‌گیرد تا اینکه لیگتین فقط اکسید شود و سلولز تحت تأثیر قرار نگیرد.

خشک کردن خمیر کاغذ

دراین مرحله ، خمیر کاغذ را از دستگاه تمیز کننده و توری‌هایی که دارای سوراخهای ۲ تا ۳ میلیمتری‌اند، عبور می‌دهند تا قسمت عمده آب خود را از دست بدهد. بعد آن را از پرسهای قوی عبور می‌دهند تا باقیمانده آب آن نیز خارج شود.

پرس کردن ، برش زدن و بسته بندی

با عبور خمیر خشک شده از میان غلتک‌های مخصوص ، آن‌را به صورت صفحات کاغذ در آورده ، توسط دستگاه برش آن را در اندازه‌های مورد سفارش و نیاز بازار مصرف برش می‌دهند و بسته‌بندی می‌کنند.
کاغذ ، تولید ، بازیافت (۵)

انواع کاغذ

کاغذ کرافت

کاغذ کرافت ، کاغذی که از مراحل کرافت سازی بر روی خمیر چوب تولید میشود ، این نوع کاغذ تقریبا محکم و زبر است .
کاغذ کرافت معمولا به رنگ قهوه ای میباشد اما در اثر رنگبری میتوانند آن را به کاغذ سفید نیز تبدیل کنند
این نوع کاغذ را میتوان برای ساکهای خرید ، کاغذ ساک ، پاکت و دیگر انواع وسایل بسته بندی استفاده کرد.
( کاغذ ساک: کاغذ دارای منافد با انعطاف زیاد و مقاومت در برابر پارگی و بسیار مناسب برای بسته بندی، که بدلیل محکمی و مقاومت آن طرفدار زیادی دارد .)

مراحل کرافت سازی

( که ساخت خمیر کرافت یا مراحل سولفاته کردن نیز شناخته میشود ) این مراحل تکنولوژی تبدیل چوب به خمیر چوب را تعریف میکند ، که محصول آن فیبرهای خالصی از سلولز میباشد) و در طول این مراحل خرده های چوب با مخلوطی از هیدروکسید منیزیم و
سولفید سدیم مخلوط میشود و پیوند های لینگنین را با سلولز میشکند، نام این مرحله از ریشه آلمانی کرافت گرفته شده که به معنی قدرت و نیرو میباشد .

خمیر چوب طی مراحل زیر به کاغذ کرافت تبدیل میشود:

۱- مرحله ترکیب با لیکور : در این مرحله خمیر چوب در معرض لیکور سفید و سیاه گرم قرار میگیرد
۲- کاهش فشار اتمسفری خمیر چوب پخته شده با لیکور
۳- شستشوی خمیر چوب قهوه ای رنگ با جداسازی لیکور از فیبرهای سلولزی که خود مراحل خاص خود را دارد .
۴- رنگبری یا سفید کردن ( در مواردی که محصول نهایی کاغذساک یا مقوای لاینر برای جعبه سازی و بسته بندی باشد
نیازی به طی مرحله رنگبری نیست .)
کاغذهای بسته‌بندی نیز در تولید کیسه‌های سیمانی، مقواهای چندلایی، کاغذ کرافت لاینر و غیره و با خمیرهای متفاوتی توسط ماشین‌های مخصوص ساخته می‌شود
در کلیه مراحل بالا که خود دارای مراحل دیگری هستند مواد شیمیایی بخصوصی استفاده میشود

تاریخچه کرافت

مراحل تولید کرافت توسط کارل اف دال در ۱۸۷۹ توسعه یافت و یک کارخانه تولید خمیر چوب که از این تکنولوژی بهره میبرد در ۱۸۹۰ در سوئد شروع به کار کرد.
اختراع دستگاه جوشاننده بازیابی توسط جی اچ تامیلسون در اوایل ۱۹۳۰ شروع برجسته مراحل تولید کرافت میباشد .وی توانست با مواد شیمیایی خمیر چوب و استفاده و بازیابی مواد غیر آلی این کارخانه را راه اندازی کرد و در سال ۱۹۴۰ مراحل کرافت روش سولفاته کردن را بعنوان مهمترین روش خو دباری تولید خمیر چوب بکار گرفت .

کاغذ گلاسه

کاغذ براق سفید که برای چاپ کتاب های نفیس و تصویرهای رنگی به کار می رود.
کاغذهای گلاسه مرغوبترین نوع کاغذ هستند که هر چه سنگین تر باشند( یعنی گرماژ آنها بیشتر باشد) کیفیت چاپ روی آنها بهتر است . معمولا” کارهای رنگی و یا اعلا را روی کاغذ گلاسه چاپ می کنند .
هرچه مقدار و تعداد رنگها بیشتر باشد ، کاغذ گلاسه سنگینتری لازم است
کاغذ گلاسه- کاغذ چاپ دارای پوشش دورو با کیفیت بالا و کمی سنگین و با سطحی صاف و هموار .
تکثیر تصاویر تک رنگ و چند رنگ با کیفیت خوب نیاز به کاغذی دارد که سطح آن یکدست و صاف باشد و بصورت یکنواخت جوهر جذب سطح آن شود ( کاغذ گلاسه در این مورد مناسبترین میباشد. )
موارد مصرف: کارت ویزیت، تقویم ، سررسید،دفتر تلفن،ماهنامه، مجله،روزنامه، صفحه های میانی کتاب.

کاغذهای مخصوص نقشه کشی

کاغذهای نقشه کشی : یکی از لوازم اصلی کار نقشه کشی و کارهای ترسیمی و طراحی، کاغذ می باشد. نوع کاغذ در کارهای ترسیمی از اهمیت بسیاری برخوردار است.
کاغذ ها به دو دسته تقسیم می شوند:
۱- LG =اگر الیاف در راستای طول کاغذ باشند.
۲- SG =اگر الیاف در راستای عرض کاغذ باشند.
انواع کاغذ:
A0 – A1- A2- A3- A4 و ……….
به طور کلی برای کارهای نقشه کشی و کارهای ترسیمی سه نوع کاغذ مورد استفاده قرار می گیرد. که عبارتند از :
الف – کاغذ پوستی ( کاغذ شیشه نمای مات)
ب – کاغذهای کالک
ج – کاغذهای سفید ( تحریر و گلاسه)
الف – کاغذ پوستی :
کاغذی است سفید و نسبتاً نازک که برای کارهای تمرینی و طرحهای اولیه از آن استفاده می شود. کاغذ پوستی خوب، باید دارای خصوصیات زیر باشد:
۱ – رنگ آن سفید باشد.
۲ – نسبتاً نازک باشد به طوری که تصویر و خطوط، به خوبی از پشت آن (زیر آن) دیده می شود.
۳ – سطح کاغذ به اندازه کافی زبر باشد که مداد به خوبی روی آن اثر بگذارد و در موقع پاک کردن اثر خط مداد روی آن باقی نماند.
ب – کاغذهای کالک : (یک طرف مات و یک طرف براق که مهم ترین کاغذ برای نقشه کشان است و از آن برای آرشیو کردن مطالب خود استفاده می کنند )
نوعی کاغذ نرم ضد چربی است که به اندازه کافی نور از آن عبور می کند و برای کپی برداری و طرح برداشتن مناسب است و نسبت به میزان انتقال نور، برای نسخه برداری با دستگاه چاپ و تکثیر اوزالید مورد استفاده قرار می گیرد.
از خصوصیات این کاغذ این است که اشتباهات ترسیمی مرکبی، با کشیدن تیغ، براحتی از روی آن تراشیده می شود.
ج– کاغذ سفید : ( کاغذ تحریر ۷۰ گرم به بالا و کاغذ گلاسه مات و براف ۱۰۰ گرم به بالا
کاغذهای سفید بدون خط که همه افراد کم و بیش با آن آشنا هستند و در اغلب کارها مورد استفاده قرار می گیرد.
انواع این کاغذها از روی وزن آنها مشخص می گردند و به کاغذهای ۶۰.۸۰.۱۰۰.۱۲۰ گرمی معروف می باشند. (این مقدار وزن مربوط به یک متر مربع کاغذ می باشد) به طور کلی، هر چه وزن کاغذ بیشتر باشد آن کاغذ ضخیم تر و مقاومتر و سطح آن کاغذ برای کارهای ترسیمی مناسب تر است.
کاغذهای استاندارد دارای ابعاد مشخص و ثابتی هستند.
بزرگترین اندازه کاغذهای نقشه کشی کاغذ A0 می باشد. ابعاد این کاغذ همان گونه که در جدول مشاهده می شود ۸۴۱۰۰×۱۱۸۹ می باشد. مساحت کاغذ A0 بریده نشده برابر یک متر مربع می باشد. اگر کاغذ A0 را ازجهت طول، تا کنیم به دو کاغذ A1 تبدیل می شود. همین طول کاغذA1 به دو برگ کاغذ A2 و به طور کلی هر کاغذ استاندارد شده بزرگتر که از طول تا شود، به دو برگ کاغذ استاندارد شده کوچکتر تبدیل می شود.

کاغذ روزنامه

کاغذ روزنامه کاغذی است که از تفاله ی چوب ساخته می شود و ارزان، اما شکننده و لطیف است.
این کاغذ، مخصوص روزنامه است و البته گاهی کاغذ روزنامه از خمیر اولیه چوب نیز تولید میشود ( ۴۲ تا ۴۸ گرمی ) که سایه روشن رنگ و سطحی که اجازه میدهد چاپ عکس روی آن با وضوح بیشتری از کاغذهای روزنامه دیگر انجام شود و عرض دستگاه تولید کننده آن حدودا ۱۵۷۵ تا ۱۷۶۰ میلیمتر میباشد .
کاغذ روزنامه برای کارهای هنری سریع و موقتی مناسب است. از این کاغذ برای طراحی های خام و اولیه ی بزرگ و طراحی های موقتی که با مداد ذغالی یا مداد شمعی و مداد گچی انجام می شوند، استفاده می شود.
کاغذ روزنامه به صورت دفترچه، ورقه و … در دسترس است.
رنگ این کاغذ معمولا” فیلی رنگ است.
کاغذ روزنامه از حدود ۸۰ درصد خمیر مکانیکی و ۲۰ درصد خمیرشیمیایی و از چوب درختان برگ ‌سوزنی تهیه می‌شود. خمیر مکانیکی برای ایجاد خاصیت “ماتی” و قابلیت چاپ‌ پذیری استفاده می‌شود. خمیر شیمیایی مقاومت مکانیکی کاغذ را افزایش می‌دهد.
این کاغذ دارای کشش سطحی کافی و مقاومت مناسب در زمان چاپ میباشد

کاغذهای عکاسی:

کاغذهای عکاسی در انواع و اقسام بسیار متنوع ، متناسب با سلیقه های مختلف ، چاپ‌های گوناگون و نگاتیو‌های متفاوت تهیه می شود.
این اختلاف از لحاظ ضخامت و نازکی کاغذ ، رنگ سفید یا کرم ، سطح براق ، نیمه براق ، مات ، نیمه مات ، موجدار ، نقطه‌ نقطه بودن و غیره و همچنین درجات حساسیت آن می‌تواند باشد.
مواد حساسی که در سطح کاغذها وجود دارد شبیه مواد حساس روی فیلم‌هاست با این اختلاف که اولاً نسبت به آنها دارای حساسیت کمتری می‌باشد ثانیاً چون در تولید فقط مسئله سیاهی و سفیدی و خاکستری‌ها مطرح بوده و از رنگهای دیگر خبری نیست لذا مواد حساس به رنگها نیز وجود ندارد. از حیث اعمال ظهور و ثبوت نیز بی‌‌شباهت به هم نیستند .
کاغذهای عکاسی از لحاظ حساسیت معمولاً در سه نوع ساخته می شود:
۱ـ کاغذ های خیلی حساس ( آنها را کاغذ‌های برمور نیز می‌‌گویند ) ـ مخصوص آگراندیسمان است و برای چاپ مناسب نمی باشد. نور ایمنی در تاریک‌خانه نارنجی و در صورت امکان « زرد ـ سبز».
۲ـ کاغذ‌های متوسط ( کلر برمور ) ـ در چاپ و آگراندیسمان می‌توان استفاده کرد.
۳- کاغذهای ضعیف ( کلرور ) که بعلت حساسیت کم فقط در چاپ مورد استفاده دارد و برای آگراندیسمان مناسب نیست . اگر در موقع کار کردن با این کاغذها نور ایمنی تاریک‌خانه زرد روشن هم باشد صدمه‌ای به آن‌ها نمی زند .
سابقاً این کاغذ‌ها را ( Gastight) نیز می‌نامیدند .

درجات مختلف کاغذها:

برای اینکه این مطلب بخوبی قابل درک باشد لازم است قبلاً به موضوع دیگری اشاره کرد که آن چگونگی نگاتیو است. به علل مختلف از قبیل کم دادن نور در موقع عکسبرداری ، زود در‌آوردن فیلم از محلول ظهور ، سرد یا فرسوده بودن محلول ظهور و غیره ، فیلم می تواند کم رنگ و باصطلاح « بدون کنتراست » باشد.
همچنین در صورتی که تمام شرایط برعکس باشد نگاتیو خیلی پر‌رنگ خواهد بود که در آن صورت نیز « بدون کنتراست » شمرده می‌شود زیرا در هر دو حالت میان نواحی روشن و تیره فیلم اختلاف زیادی نیست.
با این تفاوت که در نوع اول همه جا خاکستری است و در نوع دوم تقریباً سیاه ، گذشته از این‌ها ، وقتی از موضوعهایی عکس گرفته شود که در اصل اختلاف و تضادی میان رنگهای آن نباشد در صورتی که تمام اعمال صحیح انجام گیرد باز نگاتیو فاقد « کنتراست » خواهد بود.
در وضع دوم نگاتیو به علل دیگری دارای اختلاف زیاد میان نواحی تیره و روشن می باشد که در این صورت گفته می شود « خیلی کنتراست » دارد. و بلأخره در وضع سوم نگاتیو‌هایی قرار می‌گیرد که فرق بین روشنی‌ها تیرگی‌های آن « متعادل » باشد.
حالا برای اینکه از چنین نگاتیوهای متنوع و گاهی معیوب بتوان تصویر خوب و صحیح تهیه کرد لازم است کاغذها چنان باشد که بتواند جبران کمی یا زیادی « کنتراست » نگاتیو ها را کرده آن‌ها را «‌تعدیل» نماید.
از این‌رو است که کاغذها اکثرأ در سه درجه مختلف زیر ساخته می‌شود :
– نمره یک یا سافت SOFT برای نگاتیو هایی که دارای « کنتراست » زیادند.
– نمره دو یا نرمال Normal برای نگاتیو هایی که فاقد « کنتراست » هستند .
– نمره سه یا هارد Hard برای نگاتیو هایی که فاقد « کنتراست » هستند .
متأسفانه چون اکثر آماتورها فاقد اطلاعات لازم عکاسی هستند لذا فیلم های آن ها گاهی چنان بی رنگ است که به زحمت لکه های خاکستری در آن به چشم می خورد ( خیلی خیلی به کنتراست ) و گاهی چنان می باشد که فقط از سیاهی و سفیدی تشکیل یافته ( خیلی خیلی کنتراست ) – برای اینکه مؤسسات عکاسی بتواند از هر نوع نگاتیو تصویر قابل قبول تهیه نماید لازم است در مقابل چنین نگاتیو های متنوع دارای کاغذ های مناسب باشد.
به همین جهت ، کاغذ های براق نازک که همگی با آن آشنایی دارند و معمولاً عکس های آماتورها روی آن چاپ می شود ، در درجات بسیار وسیع تری ساخته می شود:
۱ـ اولترا سافت (Ultra Soft)
۲ـ اکسترا سافت (Extra Soft)
۳ـ سافت (Soft)
۴ـ اسپشیال (Special)
۵ـ نرمال ( Normal)
۶ـ هارد ( Hard)
۷ـ اکسترا هارد (Extra Hard)
۸ـ اولترا هارد (Ultra Hard)
البته کاغذ های لوکسی نیز مخصوص عکاسان متخصص حرفه‌ای ، فقط در یک درجه نرمال ساخته می‌شود که دارای زیبایی خاص و خیره کننده ای است ، زیرا آنها می دانند که عکس را چگونه بگیرند و ظاهرکنند که مناسب با این کاغذ ها باشد.

مقواها

مقواها به طور عمده از تفاله های شیمیایی و مکانیکی و فیبرهای بازیافتی ساخته می شوند و مقوا ها را با توجه به مورد استفاده می توان به ۴ دسته کلی تقسیم نمود:
الف) مواد خام مورد استفاده برای ساخت ورق کارتن بسته بندی که شامل لایه سطحی و لایه موج دار میانی ورق های کارتن می باشند.
ب) مقواهای جعبه که برای ساخت انواع جعبه مقوایی بسته بندی استفاده می شوند و شامل تقسیمات متعدد می باشند.
پ) مقواهای بسته بندی مایعات
ت) مقواهای گرافیکی که در ساخت محصولاتی از قبیل کارت، فایل، پوشه، محافظ و پوشش دهنده ها کاربرد دارند.
مقوای دوبلکس برد
مقوای دوبلکس از ورقه های مقوا بصورت دو لایه تهیه میشود و بطور طبیعی این دو لایه با صفحه های مخصوص مرطوب به همدیگر چسبانده میشود .
مقوای رول تولید شده روی دستگاه لمینیت با روکش های (سلفون- کاغذ تحریر و…)
دوبلکس شده و در پایان به شیت (بند) یا رول تبدیل می شود .
نوعی از طبقه بندی سایز کاغذ
در سیستم ایزو، پنج مجموعه سایز وجود دارد. این سایزها A,RA,SR,B,C می باشند.
A: کاغذ سایز A به صورت استاندارد برش خورده هستند و برای کارهای چاپی که به صورت لب بر عرضه نمی شوند و به برش احتیاج ندارند مناسب هستند.
RA: دو درصد از سایز A بزرگ تر است. این سایز کاغذ برای کارهای چاپی لب بر و یا کارهایی که به یک برش مختصر احتیاج دارند و یا روی لبه کاغذ باید نوار کنترل رنگ (Color Bar) چاپ شود به کار می روند .
SR: ده درصد از سایز A بزرگتر است. این سایز کاغذ برای کارهای چاپی لب بر و یا کارهایی که به لبه پهن برای برش بزرگ یا صحافی نیاز دارد و یا روی لبه کاغذ باید یک نوار پهن کنترل رنگ چاپ شود مناسب است .
B: معادل ۱۸ درصد بزرگتر از سایز A است. از این سایز کاغذ برای چاپ پوستر. نقشه و جداول دیواری استفاده می شود.
C: از این سایز کاغذ یا مقوا برای ساخت پوشه، پاکت و کارهایی که باید در قطع A4 برش بخورد استفاده می شود.
در هرکدام از این مجموعه ها، ابعاد ورق ها دو برابر یک سایز کوچک تر است. نسبت طول به عنوان مثال در سایز A ورق A0 یک متر مربع است. ورق A1 نصف A0 است و مساحت آن نیم متر مربع است.
مجموعه ورق های سایز A از A0 (بزرگ ترین سایز) شروع شده و به A10 (کوچک ترین سایز) ختم می شود. ورق A0 سایز اصلی و پایه است.
در آمریکا سایز A4 برابر با ۱۱× ½ ۸ اینچ است. از آنجائی که سایز A4 استفاده عمومی دارد . کسانی که با سیستم ایزو کار می کنند و به آن عادت دارند .
برای سایزهای بزرگتر از ضریب A4 استفاده می کنند. برای ماشین های رول در سیستم ایزو کاغذ به صورت رول در ابعاد A5 , A4 , A3 , A2 و A1 عرضه می شود.

سایز کاغذ:

آنچه در بین دانشگاهی ها رایج هست تقسیم بندی براساس A و یا B و امثال آن است. مثل A4، اما کاغذی که در بازار موجود است و برای چاپ اوراق تبلیغاتی مصرف می شود غالبا در دو سایز است:
اندازه ۱۰۰*۷۰ سانتی متر که اصطلاحا چهار و نیم ورقی می نامندش و ۶۰*۹۰ سانتی متر که به سه ورقی مشهور است.

مطلب پیشنهادی

جنگل برای کیست؟

جنگل برای کیست تحقیق و داستانی درباره جنگل و اهمیت حیاتی آن برای ما و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *