خانه / لینک نما / اثرات ورزش بر قلب و دیگر اعضای بدن

اثرات ورزش بر قلب و دیگر اعضای بدن

قلب یکی از قوی ترین عضلا ت بدن است و مثل بقیه عضلا ت تمرین و ورزش، قدرت سلا متی و عملکرد اجرایی آن را بهتر می کند.ghalb&varzesh ghalb
هرچه عضله کمتر مورد استفاده قرار گیرد روز به روز از قدرت آن کاسته می شود، ضعیف تر می شود تا جایی که به طور کامل از کار می افتد.
اکثر محققان توصیه می کنند که مردم بدون در نظر گرفتن سن و وضعیت جسمانی باید دائما در حال فعالیت فیزیکی باشند و روزانه به طور کاملا منظم به فعالیت ورزشی بپردازند و به طور کاملا جدی از کم تحرکی بپرهیزند.
تاثیرات درازمدت انجام فعالیت بدنی شامل: افزایش کلسترول خوب، کاهش کلسترول بد، افزایش قدرت متابولیسم، کنترل وزن، کاهش اضطراب و افسردگی، افزایش طول عمر و کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی است.
اثرات ورزش :
• ورزش و فعالیتهای تربیت بدنی موجب تقویت عضله قلب می گردد . امروزه فعالیتهای ورزشی بعنوان اقدامی جهت پیشگیری از بروز سکته های قلبی محسوب می شوند .
• در اثر ورزش عروق خونی گشاد شده و سبب تسریع جریان خون می گردد .
• میزان هموگلوبین خون بیشتر شده و نتیجه کار انتقال اکسیژن به قسمت های مختلف بدن بهتر انجام می شود .
• ورزش مرتب راهی است مناسب جهت پیشگیری از بروز بیماری فشار خون .
• ورزش می تواند میزان چربی خون را به حد متعادل برساند ، پس به جای خوردن دارو بهتر است ورزش کنید .
• میزان کلسترول خون در اثر تمرینات ورزشی بحد مطلوبی میرسد ، خصوصا“ اگر با رژیم غذایی همراه باشد .
• برای بیماران دیابتی ، ورزش بسیار مفید است و قند خون را تا حد مطمئن پائین می آورد .
• با تقویت عضله قلب تعداد ضربان قلب در دقیقه کم شده و قلب با نیروی بیشتری خون را ارسال می دارد .
• با انقباض عضلات پا در حین ورزش خون راحت تر به قلب باز می گردد و از بروز بیماری واریس در پاها جلوگیری می نماید .
• کسانیکه ورزش می کنند در صد بیشتری از دستگاه تنفس خود را بکار می گیرند .
• افزایش حجم تنفسی در طول روز و شب موجب دریافت اکسیژن بیشتر و رساندن آن به اندامهای بدن می شود .
• کسی که قابلیت دریافت و مصرف اکسیژن را در حد بالا داشته باشد ، زود خسته نمی شود و کارائی بیشتری خواهد داشت .
• افزایش حجم تنفسی در افرادی که ورزش می کنند موجب کاهش تعداد تنفس آنها در دقیقه شده و بر میزان اکسیژن گیری هر بار تنفس می افزاید .
چه نوع ورزشی برای قلب خوب است :
ورزش باید تند ، قابل تحمل و منظم باشد . ورزشی که تند است ضربان قلب و تنفس شما را افزایش می دهد . باید ۳۰ دقیقه بدون توقف یک خستگی قابل تحمل را ادامه داد . ورزش منظم یعنی تکرار فعالیتها حداقل ۳ بار در هفته که خیلی هم مشکل نیست . جدول زیر مثالهایی از دو نوع ورزش را نشان می دهد . انتخاب یک فعالیت تحت عنوان ستون کمک کننده های بزرگ قلب یعنی فعالیتی که خودش قلب شما را در شرایط بهتر قرار می دهد . انتخاب یک فعالیت تحت عنوان ستون فعالیتهای مناسب یعنی اینکه فعالیت باید در فرم تند و قابل تحمل انجام شده تا شرایط مناسب قلب را فراهم کند . یک فعالیتی که از آن لذت ببرید انتخاب کنید که طرح آن می تواند یک تفریح یا سرگرمی باشد و شما بیشتر احتمال دارد از آن لذت ببرید .
تغییرات قلبی تنفسی ایجاد شده به وسیله تمرینات ورزشی :
تغییرات قلبی تنفسی که توسط تمرین حاصل می شود شامل آنهایی هستند که به روی دستگاه های اکسیژن رسانی اثر می گذارند و هدف خاص آن تحویل اکسیژن به عضلا ت فعالی است که با هم همکاری می کنند. این پنج تغییر عمده حاصل از تمرین بدنی که موقع استراحت بارز است شامل: تغییر اندازه قلب، کاهش ضربان قلب، افزایش حجم ضربه ای، افزایش حجم خون و هموگلوبین، تغییرات در عضلا ت مخطط است.
تغییرات اندازه قلب :
نخستین تغییر عمده که جهت هماهنگی با فعالیت ورزشی ایجاد می شود افزایش اندازه قلب است که به دو نوع زیر تقسیم می شود:
الف) در ورزش های ایزوتونیک و در ورزشکاران استقامتی مانند دوندگان و شناگران استقامت ورزش اثری مشابه افزایش حجم خون داشته، باعث افزایش حجم دیاستولیک بطن چپ می گردد که این اثر سبب افزایش قابلیت حجم ضربه ای می شود و شبیه این حالت در بطن راست هم رخ می دهد.
در ورزش های ایزوتونیک مانند کار با وزنه و در ورزشکاران غیراستقامتی یعنی آنهایی که درگیر فعالیت های پرمقاومت یا هم طول مثل کشتی و پرتاب وزنه ورزش سبب افزایش ضخامت دیواره حفره بطن می شود.
حجم قلب افراد غیرورزشکار پس از چند ماه تمرین بدنی به مقدار قابل ملا حظه ای افزایش می یابد البته گاهی برای ایجاد چنین تغییری باید یک برنامه تمرینی منظم و شدیدی برای مدت طولا نی (چند سال) داشت که دلیل این تفاوت ویژگی های فردی افراد می باشد.
ب) کاهش ضربان قلب (بین ۶۰-۴۰ عدد در دقیقه): علت ایجاد آن می تواند:
۱- کاهش فعالیت پایه ای قسمت دهلیزی است که ناشی از افزایش استیل کولین یا کاهش حساسیت بافت قلبی نسبت به کاتکول آمین هاست که در بافت دهلیزی مشهود می شود.
۲- افزایش فعالیت پاراسمپاتیک و کاهش اثر سمپاتیک که این دو نیز در نتیجه تمرینات ورزشی مداوم حاصل می شوند.
افزایش حجم ضربه ای:
نیاز به برنامه تمرینی شدید و بلندمدت دارد و بیشتر در قهرمانان استقامتی مشاهده می شود، این قهرمانان دارای حفره بطنی بزرگی هستند که این امکان را می دهد بطن ها در هنگام دیاستول قلبی از خون بیشتری پر شده در نتیجه منجر به حجم ضربه ای بیشتری می شود.
تغییر در حجم خون و مقدار هموگلوبین :
تمرین ورزش سبب افزایش حجم خون و کل هموگلوبین می شود اما رقت گلبول های قرمز و تراکم هموگلوبین تغییر نمی کند یا اندکی کاهش می یابد.
تغییرات در دانسیته مویرگی و حجیم شدن عضله :
هر تار عضله در قهرمانان توسط ۶ مویرگ و در افراد عادی توسط ۵ مویرگ احاطه شده است.
متعاقب تمرینات بدنی تغییرات مهمی در دستگاه انتقال اکسیژن و سایر دستگاه های مربوط حاصل می شود این تغییرات شامل:
۱- کاهش اندک در اکسیژن مصرفی یا عدم تغییر آن
۲- اکسیژن مصرفی در هنگام فعالیت ورزشی با مقدار آن قبل از تمرین و بعد از تمرین هیچ تفاوتی ندارد و این یکی از آثار فعالیت بدنی است در حالی که مقدار همین اکسیژن در افراد مبتدی و غیرورزشکار قبل، بعد و هنگام تمرین دچار شگرفی می شود.
۳- بر اثر تمرینات منظم و متوالی استفاده از گلیکوژن عضلا نی کم می شود و این منبع مهم انرژی در بدن (عضلا ت و کبد) ذخیره می شود و بیشتر از انرژی حاصل از سوخت چربی ها استفاده می شود. هرچه استفاده از کربوهیدرات ها مثل گلیکوژن کمتر شود خستگی کمتر مشاهده می شود و زمان خستگی به تعویق می افتد.
۴- تمرینات آمادگی سبب کاهش تجمع اسید لاکتیک می شود که این عامل به خصوص در تمرینات و مسابقات طولا نی مثل دومیدانی بسیار مهم است. کاهش اسید لاکتیک مساوی با کاهش خستگی می باشد.
این کاهش سبب آستانه بی هوازی می شود (شدت کاری که در آن اسید لاکتیک شروع به تجمع می کند) در افراد بدون تمرین در حدود ۶۰ درصد ولی در افراد تمرین کرده حرفه ای حدود ۸۰ درصد است.
۵- افزایش حجم ضربه ای
۶- کاهش اندک برون ده قلبی. که این کاهش در افراد مختلف با توجه به نوع تمرین و شدت آن متفاوت است.
۷- کاهش ضربان قلب
مهمترین تغییر پایدار و مشهود همراه با تمرین، کاهش ضربان قلب هنگام فعالیت زیر حداکثر است این کاهش بیشتر در قهرمانان ورزشی مشاهده می شود.
ضربان قلب آهسته تر، دلیل کارایی بیشتر بوده و نسبت به یک ضربان قلب سریع در سطح برون ده قلبی برابر به اکسیژن کمتری نیاز دارد.

مطلب پیشنهادی

جنگل برای کیست؟

جنگل برای کیست تحقیق و داستانی درباره جنگل و اهمیت حیاتی آن برای ما و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *