خانه / لینک نما / تاریخچه کاراته

تاریخچه کاراته

کاراته ورزشی است با ریشه ژاپنی که هدف آن این است که بدن را وسیله ای تخصصی جهت حمله ودفاع نماید.در واقع ورزشی است که درقالب مبارزه بین دو نفر اجرا میگردد.


کاراته در لغت به دو واژه کارا یعنی خالی (Empty) وته به معنای دست (Hand) تقسیم میشود که معنای کلی کاراته – دو(راه کاراته)، مبارزه با دست خالی (بدون سلاح) میباشد که در این راه دل و ذهن از تمام خواسته های دنیوی و غرور بی جا خالی ونهایتاً فرد میبایست بر نفس اماره خویش فایق آید.
در این رشته، مسابقات بصورت تیمی وانفرادی در دوبخش آقایان و بانوان در رشته های کاتا وکومیته انجام میگردد.
اوزان مسابقات کومیته انفرادی به ترتیب ۵۵- و ۶۰- و۶۵- و ۷۰- و۷۵- و۸۰- و۸۰+و آزاد برای آقایان و ۵۳- و۶۰-و۶۰+و آزاد برای بانوان میباشد.

کاراته
کاراته

 تاریخچه جهانی کاراته:
انسان از زمان تولد مجبور به مبارزه برای ادامه زندگی میباشد پس تاریخ قطعی برای پیدایش این فکر که بدن را به وسیله مبارزه تبدیل نماید نمیتوان یافت، اما کاراته امروزی شکل تکامل یافته ای از کمپوی چینی (بوکس چینی) می باشد که در ابتدا اوکیناواته نامیده میشد.
کاراته از سال ۱۹۱۲ به صورت سیستماتیک از کشور ژاپن به جهان خارج معرفی شد ودر سال ۱۹۶۴ اولین فدراسیون رسمی کاراته در جهان توسط انجمنهای گوناگون ژاپنی هم زمان با بازیهای المپیک در ژاپن تشکیل یافت.(FAIKO)
در طی این سالها کاراته از طریق سازمانهای مختلف بین المللی تغذیه گردید تا اینکه هم زمان با اولین دوره مسابقات جهانی این رشته در سال ۱۹۷۰ ، کنفرانسی با حضور ۳۲ کشور برگزار گردید که منجر به تشکیل سازمان جهانی کاراته دو (WUKO) شد. و از این زمان به بعد کاراته به عنوان ورزش جهانی دست یافت.
مدتی بعد فدراسیون جهانی کاراتهW.K.F تاسیس و نهایتاَ به تایید I.O.C رسید و اکنون این سازمان زیر نظر I.O.C مشغول به کار میباشد ومسابقات رسمی آن از طریق همین مجموعه در جهان انجام میگردد.
W.K.F درهرقاره ای نماینده ای دارد که علاوه بر این که به عنوان رئیس فدراسیون همان قاره متولی امور می باشد سمت نایب رئیسی فدراسیون جهانی را نیز دارد و مسابقات دوره ای آن قاره را انجام میدهد که در آسیاA.K.F (فدراسیون کاراته آسیا) عهده دار آن است و کشور ما نیز بعنوان زیر مجموعه هردو سازمان فوق فعالیت مینماید.
مرکز سازمان جهانی کاراته در کشور اسپانیا و سایت اینترنتی آن www.wkf.net و مرکز فدراسیون کاراته آسیا در کشور تایوان میباشد.
تاریخچه کاراته ایران :
هنر رزمی کاراته در سال ۱۳۴۲ وارد ایران شد.
بنیانگذار کاراته ایران آقای فرهاد وارسته هستند و اولین نفری که در کشور مان توانست موفق به اخذ کمربند مشکی گردد آقای مرتضی کاتوزیان بود که در خرداد سال ۱۳۴۹ به این امر نائل گردید.
کاراته با سبکهای کان ذن ریو، شوتوکان و وادوریو در ایران شروع به کار نمود ولی به تدریج سبکها گسترش یافت بطوریکه هم اکنون ۴۷ سبک بصورت رسمی درایران فعالیت مینمایند.
در سال ۱۳۵۱ آکادمی کاراته به عنوان اولین باشگاه رسمی کاراته کشور کار خود را بصورت منسجم و کلاسه شده آغاز نمود.۱
در سال ۱۳۵۲ برای اولین بار تیم ملی کاراته کشورمان شکل گرفت که با هزینه شخصی به دومین دوره مسابقات جهانی که در پاریس برگزار می شد اعزام گردید و موفق به کسب مدال برنز کومیته تیمی و عنوان پنجمی این دوره از مسابقات شد.
در سال ۱۳۵۳ فدراسیون کاراته ایران شکل گرفت که مسئولیت آن از سوی سازمان ورزش وقت به آقای فرهاد وارسته واگذار گردید.
امروزه فدراسیون کاراته متولی امور مربوط به سبکهای آزاد کاراته نیزهست که به دو شکل رینگی و غیر رینگی فعالیت مینمایند. لازم به ذکر است این دو رشته در جهان از طریق سازمانهای غیر متمرکز رهبری میگردد. اما در کشورمان با توجه به جمعیت زیاد این بخش، فدراسیون کاراته امورمربوط به سبکهای آزاد را عهده دار است
تاریخچه کاراته:
قدمت و عمر دست خالی جنگیدن به قدمت خود بشر (انسان) است. فرم‌های مختلف و مرتب ‌شده دست خالی جنگیدن در سراسر دنیا توسعه پیدا کرده است و هرکدام منعکس کننده قسمتی از آداب و رسوم ملی می‌باشد. و چیزی که ما کاراته می‌نامیم یکی از آنهاست.
عقیده همگان بر این است که کاراته از چین ناشی شده و از طریق راه جزایر (ریوکو) به ژاپن آمده است.

در اوائل قرن هفدهم (اوکیناوا) مورد یورش و فتح ژاپنی‌ها قرار گرفت. ژاپنی‌ها (اوکیناوا) را بیشتر از ۲۵۰ سال در اشغال داشته و مالکیت و حمل اسلحه را به‌منظور جلوگیری از ایستادگی و مقاومت‌ها ممنوع نموده بودند.

بنابراین مردم (اوکیناوا) مجبور شدند به خاطر محافظت خودشان در مقابل چپاول غارت و همچنین حمله ژاپنی‌ها به مبارزات غیر مسلحانه روی آورند و در این دوره کاراته رونق فراوان پیدا کرد و تا اوایل قرن بیستم در خفا تمرین می‌شد. در سال ۱۹۲۲ (گی‌چین فونا کوشی) پروفسور اهل اوکیناوا کاراته را به ژاپن معرفی نمود. او به ژاپن دعوت شده‌بود که کاراته را به نمایش بگذارد. ژاپنی‌ها تحت تأثیر او قرار گرفتند و او را تشویق نمودند که در آن‌جا اقامت کند و این فن را به آن‌ها بیاموزد. او همچنان عمل کرد تا در سال ۱۹۵۷ در سن ۸۸ سالگی درگذشت.

هرچند کاراته هم مثل سایر ورزش‌ها در هر جلسه احتیاج به نرمش‌ها و گرم کردن بدن دارد ولی این ورزش قبل از هر تمرین احتیاج به بعضی آمادگی‌های روحی نیز دارد.

سوسای اویاما

ماس اویاما دان ۱۰ و مبتکر کیوکوشین کاراته در سال ۱۹۲۳ در جنوب غربی کره متولد شد. در سن ۹ سالگی شروع به تعلیم گرفتن (کمپو) نمود. در سن ۱۵ سالگی پدرش او را بــــه ژاپن فرستاد تا در مؤسسه هواپیمایی جوانان یاماناشی به تعلیم بپردازد. او برای مدت کوتاهی قبل از اینکه کاراته را زیر نظر گی چین فونا کوشی بیاموزد، جودو را در مدت کوتاهی آموخت. ماس اویاما زیر نظر معلمین مختلف کاراته تعلیم گرفت و خیلی سریع پیشرفت نمود و در سن ۲۲ سالگی موفق به دریافت دان ۴ شد.

۲سال بعد در سال ۱۹۴۷ موفق شد که تمام قهرمانان کاراته ژاپن را شکست دهد. دوران بعد از جنگ جهانی دوم دوران آشفتگی و زحمت برای ژاپنی‌ها بود و در همین دوران ماس اویاما اغلب دچار مشکلات ناشی از اشغال آمریکائی‌ها بود. بنابراین در سال ۱۹۴۸ ماس اویاما تصمیم گرفت که به تنهایی در کوهستان به تمرین و تعلیم بپردازد. او برای مدت طولانی با تمرینات روزانه به قوی نمودن بدن و قدرت خود مبادرت ورزید. در سال ۱۹۵۰ پس از مراجعت از کوهستان با یک گاو نر وحشی به مقابله پرداخت و در مبارزات دیگر خود با ۵۱ گاو وحشی که چهار تای آن‌ها را کشته و شاخ ۴۷ گاو وحشی دیگر را شکست. در سال ۱۹۵۲ به آمریکا دعوت شد و ۳۲ برنامه اجرا نمود. در ایالات مختلف درس داد و در هفت مبارزه که در مقابل بوکسورها و کشتی‌گیران آمریکائی شرکت نمود به پیروزی نائل گردید. او مجدداً در سال ۱۹۵۳ به آمریکا رفت و این مرتبه در شهر شیکاگو در مقابل یک گاو وحشی به مبارزه پرداخت و با جدا نمودن شاخ‌های گاو در قاره آمریکا نیز بسیار مشهور شد. در سال ۱۹۵۴ او اولین (دوجو) خود را در (می‌جروتوکیو) افتتاح نمود.

این دوجو شروع کیوکوشین‌کای‌کان (مرکز کیوکوشی‌کای) بود و در سال ۱۹۶۴ توکیو هونبو (باشگاه مادر در توکیو) افتتاح شد و سازمان بین‌المللی کاراته تأسیس شد. امروزه کیوکوشین کاراته در تمام قاره‌های دنیا نفوذ کرده ‌است و در سال ۱۹۷۹ دومین دوره مسابقات قهرمانی کاراته جهان در ژاپن با شکوه و موفقیت بی‌نظیری با شرکت ۷۲ تیم از سراسر پنج قاره جهان از جمله تیم ایران (به سرپرستی یوسف شیرزاد، بنیانگذار کیوکوشین کاراته در ایران و تنها نماینده سازمان بین‌المللی کاراته ژاپن) برگزار شد. و هم‌اکنون روزبه ‌روز بر تعداد کسانی که با این سبک اصیل و علمی کاراته آشنا می‌شوند و سعی در فراگیری آن می‌نمایند افزوده می‌گردد. به‌طوری‌ که در حال حاضر بیش از ده میلیون نفر در سراسر جهان مشغول آموختن کیوکوشین کاراته می‌باشند.

مطلب پیشنهادی

جنگل برای کیست؟

جنگل برای کیست تحقیق و داستانی درباره جنگل و اهمیت حیاتی آن برای ما و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *