خانه / مطالب سایت / اجتماعی / اعتیاد و درمان آن

اعتیاد و درمان آن

اعتیاد و درمان آن

images
دوپامین و تاثیر در فرآیند اعتیاد دوپامین چیست؟
هورمون مغزی دوپامین به ما توانایی و انرژی بیشتری می بخشد که کمبود آن باعث خستگی و بی حوصلگی در افراد می شود . در حالیکه سروتونین حس خوشبینی و رضایت مندی را در وجود ما افزایش می دهد و تنش را نیز کاهش می دهد . مردان اغلب دوپامین کم می آورند . از سوی دیگر زنان بیشتر سروتونین کم می آورند که باعث احساس افسردگی در آنان می شود. اگر گوشت بیشتری بخورید بدنتان دوپامین بیشتری میسازد و لازم است چربی بدن زنان بیشتر باشد و لذا بدن باید چربی مورد نیاز در روز مره را مصرف کند تا این حس ناخوشایندی ایجادنشود و بتواند در برابر تنش ها مقابله کنند . پژوهشگران آمریکایی کشف کردند که هورمون دوپامین که در مغز ترشح می شود نقش دوگانه ای داشته و تنها منجر به بروز نشاط و آرزو نمی شود بلکه سبب بروز ترس و هراس نیز است.
علل گرایش جوانان و نوجوانان به سوء مصرف مواد اعتیاد آور تا به حال به این مسئله فکر کردین که چه طور یک نفر به مواد مخدر معتاد میشه ؟ آیا به نتیجه خاصی هم رسیدین یا نه ؟ در اینجا علل مختلف گرایش جوانها را به مواد اعتیاد آور بررسی می کنیم . بسیاری از جوانها و حتی پدر و مادر ها فکر می کنن که دلیل اعتیاد فرد ، اصرار دوستان بوده است . در حالی که این تنها انگیزه سوء مصرف مواد در جوانان
نیست . اگر بخواهیم انگیزه های مصرف مواد مخدر جوانها را بشناسیم ، فهرست بلند بالایی میشه ، نگاه کنین : کنجکاوی ، کسب لذت ، تسکین درد ، فراموش کردن مشکلات ، شوخی و خنده ، هیجان طلبی یا میل به خطر کردن ، احساس بزرگ شدن ، پیوستن به گروهی خاص و … این علل با وجود این که چندان مهم به نظر نمی رسند ، باعث اعتیاد میلیونها انسان شده اند . بیشترین علت اعتیاد جوان در ایران دو عامل کنجکاوی و کسب لذت است . امروزه متخصصین ، یک عامل را زمینه ساز اعتیاد نمی
دانند و معتقدند عوامل مختلف دست به دست هم میدن و فرد را معتاد می کنن . این عوامل تشکیل شدن از عوامل فردی ( عوامل روانی ، زیستی و بیولوژیک )‌ ، عوامل خانوادگی و عوامل اجتماعی . هرکدام از این سه عامل به تنهایی نیز قادرند تا موجب گرایش فرد به اعتیاد شوند .
تشخیص فرد معتاد

جهت شناسایی بهتر فرد مصرف کننده مواد برخی از نشانه‌های هشدار دهنده وجود اعتیاد را در زیر می‌آوریم، وجود…این علایم صرفاً هشداردهنده بوده و لزوماً دلیل بر اعتیاد افراد نمیباشد و برای تشخیص نهایی مراجعه به مشاوره تخصصی لازم می باشد.

تاکنون روش های گوناگونی برای ترک و درمان بیماران معتاد به کار گرفته شده است که به اختصار به ذکر چگونگی انجام روش ها پرداخته می شود.
۱ . روش کم کردن تدریجی ماده مخدر:
در این روش بیمار معتاد می تواند با یک برنامه ریزی منظم و دقیق و با اراده ای قوی و محکم ، روزانه از ماده مخدری که استفاده می نماید کم کند تا آن را در مدت ۲ تا ۳ هفته به صفر برساند . در این روش بیمار نیاز دارد که زیر نظر روان پزشک معالج از داروهای تجویز شده استفاده نماید . داروهای تجویز شده اغلب داروهایی است که در رشته روان پزشکی به کار برده می شود و موجب می گردد که علایم وابستگی روانی و جسمی بیمار معتاد به آن میزان کاهش یابد که فرد معتاد احساس نیاز به ماده مخدر نداشته باشد . از خصوصیات این روش این است که فرد می تواند به فعالیت های روزمره خود بپردازد .
۲- روش استفاده از داروهای ترک اعتیاد به طور سرپایی :
در این روش فرد معتاد توسط پزشک ، درمان خود را شروع می نماید و داروهایی برای وی تجویز می شود که شامل داروهای اعصاب و داروهایی است که ماده مخدر نیستند ، اما اثراتی شبیه ماده مخدر دارند . در این روش به بیمار توصیه می شود که به هیچ عنوان از ماده مخدر استفاده ننماید . اثرات درمانی داروهای تجویز شده و این که به چه میزان باید تجویز گردد بستگی به نوع ماده مخدر مصرفی و مقدار آن دارد . در این روش اغلب توصیه می گردد که بیمار معتاد به مدت چند روز تا یک هفته در منزل استراحت نموده و بعد به کارهای روزمره خود بپردازد .
۳. روش استفاده از داروهای ترک اعتیاد با بستری شدن در بیمارستان :
این روش مانند روش دوم است . با این تفاوت که فرد معتاد در بیمارستان بستری می گردد و کلیه امور درمانی با نظارت پزشک معالج انجام می شود .از امتیازات این روش این است که بیمار معتاد از نزدیک مورد مراقبت های لازم پزشکی و پرستاری قراردارد و چون در بیمارستان بستری است دسترسی او به مواد مخدر بسیار کم و یا غیر ممکن است و اگر گاهی بیمار نیاز به داروهای خاص خوراکی و یا تزریقی داشته باشد ، این داروها به راحتی در بیمارستان به وی داده شده و یا تزریق می گردد و لذا هرگونه علایم ناشی از ترک ، خواه روانی و یا جسمی ، سریع تر درمان می گردد.

اینم یه کارکاتور با حال

karikator aetiyad

مطلب پیشنهادی

جنگل برای کیست؟

جنگل برای کیست تحقیق و داستانی درباره جنگل و اهمیت حیاتی آن برای ما و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *